Full version: Hjälp med trädval
Olfi
Vi tänkte ha 3-4 träd som ska följa infartsvägen hemma.. Nu är det så att vi vill ha ett relativt litet träd, gärna klotformat (inget måste) men jag är inte så haj på trädsorter. Om ni tänker ungefär samma modell och storlek som en klotrönn... Jag tänkte Carmencitarönn, men vet inte om den går här - vi bor i zon 4. Vi kan alltså inte ha stora lönnar eller eller almar eller nåt sånt rolleyes.gif Såna träd ska vi sätta på andra ställen här, där de inte förstör sikten alltför mycket...

Tacksam för alla förslag!!
Ingrid Zon3
Det var svårt med härdigheten för carmencitarönn, en sida jag tittade på angav zon 5 (6), medan eplanta.com säger zon 3. Det är nog bäst att du kollar på fler ställen.

Men om du ska ha små träd utmed vägen så tänk på att antingen köpa tillräcklig stämhöjd för att fordon ska kunna ta sig förbi utan att skada träden. Alternativt får man plantera träden tillräckligt långt från vägkanten så att kronans ytterkant inte sträcker sig in över vägen - när trädet nått sin fulla storlek.
Olfi
Avståndet från vägen kommer inte att vara ett problem..
Det finns inga mindre typer av lönnar som funkar? Naverlönn?
Mer förslag please
Huggorm
Naverlönn blir rätt stora med tiden, men dom tål beskärning bra. Kan dom användas till häck kan dom säkert klippas i klot också
KURT
Bollpil är vacker när de planteras i en rad.
Olfi
CITAT (KURT @ 10-05-2009, 16:06) *
Bollpil är vacker när de planteras i en rad.

Ja, lite väl bolligt stora dock...
Örni
Kanske granar, det finns sorter som inte blir högre än 3 meter i zon 4, är bulliga och täta året runt. Kanske Picea abies Ohlendorfii, även om det tar ett tag innan planorna fått tillräcklig höjd.

Det finns också en rad Abies arter och sorter som kan passa mycket bra.

Du har ju också möjligheten att variera med olika sorter i raden för att få mer liv i kompositionen.
pebblelake
carmencitarönn klarar zon 5 ev 6 utan problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon