Full version: vintergäcksiris
katah
Jag köpte 2007 30 st vintergäcksirisar och planterade dom längst en 10 cm hög buxbom " häck".

Bara en enda blomma har behagat blomma år 2008 och 2009 -cry-.gif

Det syns kanske 15 gröna långa strår där lökarna finns, men inga blommor.
Ska jag kräva upp dom nu och testa någon annan plats ?

Det står att de vill växa på " blöt" jord på våren och jorden ska vara torrt på sommaren.
Jag misstänker att det är fuktigheten de saknar.
Skulle det lösas om jag vattnar dom då på mars-april , känns bara jätteekonstigt att vattna då.

jag bor i zon 2-3.
Monica B
Vintergäcksirisen är inte helt lätt att ha att göra med. Det är ofta den vägrar att blomma. För ett antal år sedan satte jag också ett antal lökar och förväntade mig en fin gul "matta" men se det gick inte. Jag, som du, fick endast ett par stycken i blom. Det svåra är egentligen inte vätan på våren utan det torra på sommaren. I allmänhet har vi ju ganska blött på våren när dom skall till och blomma men våra somrar är inte nog torra för dom här. Jag tror dessvärre inte att det betalar sig med att vattna ytterligare på våren.

katah
Suck!

Men dom blommade ju inte ens på första våren, då de inte hade bott hos mig en sommar dessförinnan.

det är kanske dax att byta plats till ett rakt söderläge, med full sol nästintill hela dagen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon