tepa
Hej

Såg i ett trädgårdsprogram hur de lagade upphöjda rabatter och satte dagstidningar först, sen jord på det. Något ni har praktiserat ? Tar det t.ex livet av maskrosor och kirschkål ? Jag har ett ställe med finfin fet matjord, skulle vilja plantera där, men vill inte sätta markduk. Då går jag ju miste om fina matjorden. Problemet är att där växer svåra ogräs, som nog går att gräva bort. Men om jag sätter trettisidiga tidningar öppna på mitten och ny jord på, kommer eventuella ogräsrötter att dö ? Eller är dethär det dummaste ni har hört ?

Hälsn Tepa
KURT
Du går ju miste om jorden även om du lägger tidningar i botten! Skall du hindra kirskål och maskrosor, så får det nog vara flera lager av fulltjocka tidningar.
Gunilla T
Näää Tepa, inte dumt alls, det går bra bara du sätter tidningarna omlott och täcker ordentligt med jord. Ogräset dör därför att det inte får ljus men det kan ta några år. Jag har gjort det under träd (trädgården växer) där jag inte kunnat gräva bort allt utan att skada trädrötterna.

Ta bort det du kan, på med tidningar och jord. Det som är bra med denhär metoden är att tidningarna förmultnar så småningom.

Det enda som lyckats komma igenom hos mig är liljekonvaljen, som en spjutspets borrar den hål i tidningarna.
ingrid fuxwall
Förra året, våren, gjorde jag en "pallkrage" själv och först bottnade jag med flera veckors tidningar och sedan jord på det. Det dröjde till hösten innan det blev invation av maskrosor - nu i vår, glöm att tidningarna skulle ge något skydd.
Snöflinga
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-05-2009, 17:32) *
Förra året, våren, gjorde jag en "pallkrage" själv och först bottnade jag med flera veckors tidningar och sedan jord på det. Det dröjde till hösten innan det blev invation av maskrosor - nu i vår, glöm att tidningarna skulle ge något skydd.

Men kom inte de maskrosorna genom frön som flugit omkring förra försommaren unsure.gif Personligen föredrar jag markduk.
tepa
Ha ha, Gunilla. Liljekonvalj kan jag stå ut med. Men tyvärr har jag inga sådana på min gård. Jo, jag tror också på det där med tidningar. Visst måste de ju ge skydd om man sätter tjockt. Och ogräset som ändå kommer måste ju bero på kringflygande frön. Kurt, tidningarna förmultnar ju, så då går jag väl inte miste om jorden, eller hur menar du ? Jo, det tar flera år, men sen...Har man markduk så tar det väl också många år innan den förmultnar, för det gör den väl nångång ? Någon som vet hur länge det tar ?

Hälsn Tepa
Gunilla T
CITAT (tepa @ 10-05-2009, 19:25) *
Ha ha, Gunilla. Liljekonvalj kan jag stå ut med. Men tyvärr har jag inga sådana på min gård. Jo, jag tror också på det där med tidningar. Visst måste de ju ge skydd om man sätter tjockt. Och ogräset som ändå kommer måste ju bero på kringflygande frön. Kurt, tidningarna förmultnar ju, så då går jag väl inte miste om jorden, eller hur menar du ? Jo, det tar flera år, men sen...Har man markduk så tar det väl också många år innan den förmultnar, för det gör den väl nångång ? Någon som vet hur länge det tar ?

Hälsn Tepa

Njaa, liljekonvaljer är inga höjdare i rabatter, titta på hur de växer i naturen men allt är vackert på rätt plats förstås. Jag satte inte särskilt tjockt lager tidningar och det ena har stått i två år och det andra ett år och inte tillstymmelse till ogräs. Jag skulle pröva, inget kan växa utan ljus och när tidningarna förmultnat har du fin jord under.

Vet inte hur länge det tar med markduk, den är väl syntetisk?
eugenia
Nej, det är inte dumt, utan smart. Metoden är visserligen inte hundraprocentig, för olika ogräs svarar olika på att bli täckta. Jag tycker du ska prova. Lägg tidningarna direkt på kirskålen, sen på med fet jord, sedan plantera/så och vattna.
tepa
Hej

Jag tänker nog gräva bort det jag kan före jag täcker. Provade gräva lite där, jättemjuk och fin jord nu när det regnat så mycket. Inte svårt alls att få upp kirschkålen.

Är markduken syntetisk ? Har svårt att tro att de säljer något som blir kvar i jorden för evigt.

Hälsn Tepa
KURT
Kan du gräva bort det mesta av rotdelarna, så kommer de i alla fall inte ha kraft nog kvar att både ta sig igenom tidningar + 20-30 cm jord.
tepa
Hej Kurt

Kraft nog ? Jag lovar inget, men ska iaf försöka...Men jag har inte lika ont i grävararmen mera, som jag hade efter den där dan jag röjde under Sälgen. Fast jag jobbat i helgen. Det tar sig, snart blir man väl en Kraftkarl, eller rättare sagt Kraftkvinna.

Hälsn Tepa
Mariette
Funkar det inte med svarta sopsäckar?
KURT
CITAT (Mariette @ 11-05-2009, 08:47) *
Funkar det inte med svarta sopsäckar?

Ja men det bryts aldrig ned och det blir helt tätt. Det är bäst om man först kan få bort så mycket som möjligt av ogräset.
Söttok06
Jag har en odlingslott som var full med diverse ogräs: Kvickrot, Tistel, Maskrosor m m. Men ingen Kirskål.
Jag har lagt utvikta DN och Svenska Dagbladet samt Metrotidningar omlott. Och ibland även dubbla lager. Ovanpå det har jag lagt ett 5 cm lager av Barkmull, bara för att det ska se lite snyggare ut. Men jag tror att det fungerar med jord också.

På något ställe har det legat så i två år. Jag grävde där nyligen. Tidningarna hade inte hunnit förmultna men det har inte kommit upp ogräs där genom tidningarna i alla fall. Inte ett enda. När jag grävde i jorden under tidningarna så såg jag en del ogräsrötter men de kan man försöka rensa ur. Kanske ska det ligga sådär med tidningar ännu längre innan de helt förmultnar. 3-4 år om man har tålamod.

Jag tycker i alla fall att det är bra med tidningar. De är ju gratis och återvinns på så vis i jorden så småningom.
Trädgård är ett långtgående projekt och jag tror att man måste ha väldigt mycket tålamod om det ska bli bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon