anonnonie
10-05-2009, 16:03
Hej!
Jag funderar på att plantera brudspirea i min trädgård. Jag har ligusterhäck runt min gräsmatta och tänkte sätta några spireor i ett hörn, framför ligustern. Nu undrar jag hur nära häcken jag ska plantera spirean...? Jag vill ha den så nära som möjligt, men samtidigt måste både den och häcken kunna växa. Någon som kan hjälpa mig?
Sedan undrar jag också hur "bred" (eller tjock?) brudspirean blir? Alltså hur långt ut mot gräset, från häcken kommer den att växa?
Tack på hörhand!
ingrid fuxwall
10-05-2009, 16:25
Kan inte ge dig något direkt råd men min brudspirea blev enorm, kanske 2 meter i diameter. Menar att den blev för stor där den placerats så jag klippte ner den och flyttade den i höstas, det blir inget "snöfall" i vår men förhoppningsvis kommande år
Aqvakul
10-05-2009, 16:31
En brudspirea kan som solitär lätt bli 2 m i diameter, som Ingrid säger. För att få fritt utrymme att växa så bör den alltså stå minst 1,5 meter från häcken. Om din avsikt inte är att de ska växa ihop så krävs säkert minst ytterligare en meter för att växterna ska få tillräckligt med ljus även på den sida som de vetter mot varandra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.