Hej!
Jag behöver tips på hur jag ska få mina Japanska ostronört frön att gro. Har prövat i omgångar och inget händer.
Någon som kan hjälpa mig??
Mvh Sanne
Eva 33c
10-05-2009, 17:19
De gånger jag har sått den har jag sått i januari och ställt ut. Årets omgång har grott till 110% utomhus nu i maj. Gav du dina någon kallperiod?
Det har jag inte gjort..

Har prövat allt annat utom det. Om jag sår och ställer sådden i kylskåpet tror du att det kan funka? Hur lång tid tar de på sig att gro?
Tack för det snabba svaret!
/Sanne
Eva 33c
10-05-2009, 17:26
I princip fungerar kylskåp bra, problemet är bara att du kommer lite i "otakt" med de riktiga årstiderna nu. Jag vet inte hur lång kallperiod som är nödvändig (mina stod ju ute i 4 månader...), men för det mesta brukar man säga att 4 veckor är ett minimum för växter som behöver väckas med en kallperiod. Och om 4 veckor är vi ju en bit inne i juni, och sen ska de ju gro och växa till... Kanske blir det inte mycket till plantor under sommaren, och så kan de få svårt att övervintra om de är för små. Men jag VET inte att det blir så. Har du många frön kan du väl prova en omgång och spara några till sådd i höst och låta den stå ute till våren sen?
Jag prövar att dela upp fröna och sår några nu och några i höst.
Tack så mycket för hjälpen