mianyckelpiga
Noviser som vi är behöver vi en tydligen instruktion i hur vi ska gå tillväga när vi ska plantera häck.

Vi har beställt barrotade avenbok och får dem levererade på fredag. Nu behöver vi tydliga instruktioner på vad vi kan förbereda med inför leveransen och hur vi ska gå tillväga när de ska ner i jorden.

Vi vore mycket tacksamma om någon vänlig själ vill beskriva för oss. Är det något vi behöver inhandla undrar vi också?

Aqvakul
Det absolut viktigaste är att plantorna inte får torka ut. De ska stå i skugga och i vatten tills de sätts. Skadade rötter, eller rötter, som inte ryms i planteringsgropen skärs av med en vass sekatör. Jorden bör vara porös och av god kvalitet på ett djup av ca 50 cm och lika brett. Vattna rejält i planteringsrännan/gropen (20-30 l per planta). Vattna lika mycket varje vecka tills sena hösten. Vid torka, vattna gärna det dubbla. Ingen beskärning alls förrän nästa säsong. Ingen beskärning i höjd förrän plantorna har nått sluthöjd.
KURT
Beroende på hur kraftiga plantorna är, så kan de också behöva individuella stödpinnar (bambu) de första säsongerna.
mianyckelpiga
Ok, så vi ska gräva ett 50 cm djupt och 50 cm brett dike? Vattna ordentligt och därefter fylla diket med ny planteringsjord. Ska vi köpa någon särskilt jord eller duger vanlig planteringsjord bra? Vi har fått erbjudande att få 1 kubik gräsmattejord av vänner. Skulle den jorden duga eller ska vi köpa annan jord?

När vi fyllt diket med ny jord, gräver vi ur hål för varje planta sedan eller är det något mer som behöver göras?
Aqvakul
Om du inte har tillgång till kompost så skulle jag ta "gräsmattejorden", blanda ut den med kogödsel på påse och den befintliga jorden.
mianyckelpiga
Jo vi har kompost där det finns jord, men det är inte så mycket att det räcker till 16 meters häck :-(
HelenJ
Ko på påse är inte så dyrt (5st 50-literspåsar för 89:- på Bauhaus), så köp gärna det och blanda ut med.

När du sen gräver till häcken är det smart att först gräva ett hål och sätta ner plantan (var försiktig så inte rötterna böjs, de ska helst spridas ut i hålet). När du sen gräver nästa hål 30 cm från det första använder du den grävda jorden till att fylla upp i hålet där du planterade den första. Fortsätt sedan så tills du är klar. På det viset behöver du inte hantera jorden mer än nödvändigt. Det är kul att gräva, men inte hur mycket som helst. wink.gif Trampa till runt plantorna så de står stadigt, sätt ev ner en bambupinne som stöd (det hjälper dem att växa fortare, så om häcken är lägre än 150 cm bör du absolut ha en till varje planta). Vattna sedan rejält! Ca 10-20 liter till varje planta direkt vid plantering, sedan lika mycket varje dag säsongen ut om det inte regnar väldigt mycket.

Efter planteringen är det viktigt att hålla undan gräs och ogräs så plantorna slipper konkurrera om vatten och näring. Lycka till med din nya häck!
Ingrid Zon3
När jag planterade häck grävde jag ett dike och la upp jordvallar på både sidor, ner med en planta och skyffla över jorden. Sen vattnade jag mycket med droppslang när det inte regnade första säsongen.

Gräsmattejord är inte det bästa du kan ge avenbok. Varför inte beställa ett lass bra planteringsjord i stället? Om ni inte bor granne med trägårds/byggmarknaden alltså. Man kan få det i storsäck vilket är rätt praktiskt tycker jag.
HelenJ
CITAT (Ingrid Zon3 @ 11-05-2009, 21:21) *
Gräsmattejord är inte det bästa du kan ge avenbok. Varför inte beställa ett lass bra planteringsjord i stället? Om ni inte bor granne med trägårds/byggmarknaden alltså. Man kan få det i storsäck vilket är rätt praktiskt tycker jag.

Grönkompost från återvinningsgården kanske? Det kan man köpa hela lastbilsflak för bara några hundralappar. Den kommer dock att sjunka ihop ganska snart, och måste därför blandas upp med nåt annat.
Ingrid Zon3
CITAT (HelenJ @ 11-05-2009, 21:25) *
Grönkompost från återvinningsgården kanske? Det kan man köpa hela lastbilsflak för bara några hundralappar. Den kommer dock att sjunka ihop ganska snart, och måste därför blandas upp med nåt annat.

Nej, jag vet inte vad "grönkompost från återvinningsgården" är ens, så det menade jag definitivt inte. Och eftersom jag inte vet var frågeställaren bor jag jag inte rekommendera någon speciell leverantör. Men ko i påse är väl mest torv det också har jag för mig.
mianyckelpiga
Så här tänkte vi göra. Ikväll gräver vi upp ett dike på 40 x 40 cm. På fredag när plantorna anländer fyller vi diket med ny planeringsjord, blandad med lite kogödsel och den gamla jorden, som vi ska köpa (blev billigare än att hyra bil och släp och köra hem gräsmattejord, då vi saknar dragkrok). I den nya planteringsjorden kräver vi ur gropar för varje planta med 30 cm mellanrum.

Har vi tänkt rätt då? Usch vad jag känner mig dum med alla detaljfrågor. Vill bara att det ska bli rätt så häcken blir fin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon