Har läst ett inlägg om rosstekel som gör att bladen rullar ihop. Jag har ett liknande problem: bladen är hopvikta! I ett av bladen hittade jag en liten, liten larv, grönaktig i färgen och svarta ändar. Vet inte om den hör ihop med problemet. Annars inga djur i!
Många av bladen är drabbade!
Tacksam för svar!
svennis
10-05-2009, 18:12
Lilla rosenbladsstekeln kan det vara.
Bara larv i ett blad men alla i det bladet blir angripna....systemgift..
Gå in på Rosensällskapets sida så hittar du sjukdomar..
Insekten lägger ägg i bladkanterna, som rullar ihop sig. Ett enda djur kan få flera blad att rulla ihop sig, s k systemisk giftverkan. Bekämpning: Plocka bort angripna blad så fort symtomen visas, vid de första synliga ihoprullade bladen, annars riskerar hela busken att angripas
Ezereht
10-05-2009, 21:33
eeep det lät läskigt!
Njae, det är rätt enkelt. Bara gå ut och inspektera buskarna. Alla hoprullade el hopvikta blad kläms ihop (mosar vad som finns inuti) och tas bort. Ett av de lättaste problemen skulle jag vilja påstå. En daglig runda håller sådant i schack.
/S

Liten Rosenbladsstekel, här en bild jag tog förra sommaren
Stekeln är grön, bladen rullar sig som en cigarr. Stekeln övervintrar i jorden där den spinner in sig och på våren kommer den igen på rosorna. Nyp av allt som stiffe skrev och släng i soptunnan, det går inte spruta och komma åt dom vad jag vet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.