renate
Förra våren köpte jag en silverbuse,jag ville ha silverpäron men var för snål.Efter en massa varningar att den skuter förskräckligt med rotskott fick jag kalla fötter och grävde upp den.Den hade ett spretigt växtsätt som jag inte tycket riktigt om men vågade inte klipper den.Rötterna hade vandrat i sidled men inga rotskott.En bit gick av den planterade jag i kruka.Busken sätter jag i en spann utan botten i min vildträdgård (kommunens).Jag planterade en frösådd vingat benved och en Gillenia som jag delade igår.Vet inte om det blir ett silverpäron där.
Sarasl
Ja det är synd att de skjuter så galet mkt rotskott. Bladen är ju så vackra! En granne till oss (där vi bodde förut) hade en buske utanför huset men hela gräsmattan var full av små silverbuskar på väg upp som de hela tiden fick hålla efter med gräsklipparen... Men det fungerar kanske bra att ha den i bottenlös hink? Hoppas det iaf smile.gif
renate
Den stora busken gräver jag ner i skogsbrynet där vi slänger trädgårdsavfall.nannen som bor intill går där och snygga till så det inte ser ut som en soptipp utan som en stor kompost i kanten plantera han buskar som blir över,jag planterade en ros där i höstas nu blir det min silverbuske.En lite gren med rötter gick av,den planterade jag i en kruka.Den häcken vi hittade på en ödetomt var silverbuskar så de skott slängde jag.Hela området var full med små skott tom i asfalten.Så ingen silverbuske i trädgården,den i kruka har jag kontroll över.Bladen är så himla snygg,snyggare som på silverpäron.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon