Growmaster90
10-05-2009, 20:55
Nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och beställt lite Camelia Sinensis frön! får dock 3 st bara så jag skulle gärna vilja veta steg för steg hur jag ska plantera dom. Till exempel vilken gjord jag ska ha ska jag blöt lägga fröna innan jag sår dom och hur varmt och fuktigt jag måste ha dom. Jag har också beställt Cayenne (chili) frön men dom har jag hört är jätte lätta att plantera
Hjälp mig snäll // Growmaster
Du ska fila på cameliafröerna. Fila då så mycket att det precis går upp ett pyttelitet hål i skalet. Sen ska fröna ligga i ljummet vatten några dygn. Häll då vatten i ett glas, som du sen ställer på en varm plats.
Sen sätter du fröna i vanlig såjord, helst med undervärme. Se till att jorden hålls fuktig hela tiden. Enklast är en plastpåse runt. Plocka därefter fram en stor portion tålamod. Det kan ta upp till 6 månader för fröna att gro...
Chilisiarna däremot är lättare. Där lägger du fröna på ytan av såjord. Tryck till dem lätt, så de har kontakt med jorden. Håll fuktigt. De gror på allt mellan några dagar till några veckor. När de ftt sina första karaktärsblad, lyfter du försiktigt upp dem med t.ex. en blompinne och planterar om dem i bra planteringsjord.
Provade att så såna frön för flera år sedan. Det gick int bra. Filade på fröna, la dem i blöt, planterade dem i såjord, och väntade och väntade, men inget hände. Då sa någon att de krävde stratifiering och därför borde stå i kylskåp ett par månader. Men inget hände efter det heller så de åkte i komposten. Det här med stratifieringen, är det någon vits med det?
Men jag vill ju verkligen ha en tebuske så det kanske kan vara läge att försöka igen. Ska nog också beställa frön. Eller går det att få tag på plantor/sticklingar av tebuske så att man slipper denna oändliga väntan i ovisshet? Har inte hittat plantor/sticklingar någon stans...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.