Full version: liljebaggarnas fasa?
Piafia
Gokväll kära trädgårdsdårar!
Jag vet inte om detta kan tas på alvar!. Faktum är dock följande!:
Jag har flera bestånd med olika liljor, Kungsängslilja, madonnalilja krollilja an masse, osv.
Ett knippe av mina krolliljor har av en oförklarlig anledning hamnat mitt i min pepparmynta. Myntan är som de brukar, hejdlöst frodig, . Jag har ALDRIG; ALDRIG någonsin hittat baggar eller spår av baggar på den tuvan.
De står friska och oskadda hela säsongen. De liljor som finns i övriga trädgården har alltid besök och angrips av baggar!!
Kan det vara lösningen att kombinera med pepparmynta!?
Liljorna verkar gilla sällskapet och inte baggarna!
Jag har myntasticklingar att sälja till blygsamt pris. De är av arten Äkta pepparmynta och doftar härligt friskt.
Vänliga hälsningar!
Piafia
Ezereht
oh ska prova, för jag hatar de där baggarna, de har redan börjat knapra på mina liljor. Men lockar inte myntan till sig katter då? Har hört nått sånt.
Ulf Eliasson
Jag har alltid haft liljebaggar på mina liljor som står i sol, däremot inte mer än enstakta eller inga på liljor i skugga. I år upptäckte jag att min enda kejsarkrona drog till sig alla liljebaggar. Det finns inte en enda på liljorna i närheten. Visserligen var det inte så kul för kejsarkronan, men det var lättare att jaga baggarna på en planta istället för på flera.
tepa
Hej Uffe

Har du Kejsarkronan i sol och de andra mera skuggigt ?

Fin idé, ska pröva. Jag har bara haft Liljor, i förmidagssol, en par år och aldrig sett en bagge. Men kommer det ska jag plantera mynta. Tack för tipset, Piafia.

Mvh Tepa
Red Top
Jag skulle aldrig plantera in pepparmynta bland mina liljor. Myntan är så invasiv att jag skulle få ägna all min tid till att hejda dess framfart. Dessutom tycker jag inte att det skulle vara snyggt.

Jag undrar om vår nya medlem, Piafia, behagar skämta med oss? Eller vill hon bara tjäna en slant på sin pepparmynta? flirting.gif
Laura
Åhhh! vilken idé. biggrin.gif Jag ääälskar mynta. MEN. Som Red Top säger, undrar om inte det är lite farligt att plantera 'ogräs' bland dessa fina blommor. Pest eller Cholera? sad.gif
tepa
Hej

ÄÄÄHHH!!! Då blir det inget pepparmyntsplanterande...Bra att vi kan diskutera för och emot.

Hälsn Tepa
Ulf Eliasson
Kejsarkronan och dess liljegrannar står i full sol... därför var det skönt att ha baggarna på en planta. Kejsarkronan skall ju ändå vissna ner nu så det gtör mindre att bladen blivit fula. Tyvärr går väl baggarna på liljan när Fritillarian är borta.

Kul idé med mynta. Undra om det funkar med en kruka mynta intill?
Laura
CITAT (Ulf Eliasson @ 11-05-2009, 09:08) *
Kul idé med mynta. Undra om det funkar med en kruka mynta intill?

bravo.gif
Det är nog lösningen kanske?
tepa
Hej

Men Mynta i kruka, DET var ju jättesmart !

Hälsn Tepa
Piafia
Hej allihop!
Ja det där med mynta gör man ju som man vill med! Jag tycker att det mörkt gröna bladverket är vackert!
Min liljor är lika höga som resten i trädgården, så skada tar de inte av sällskapet.
Idén med en kruka är ju jättesmart. Ni som är riktig oroliga ska nog ha ett fat under, rötterna är snabba på att hitta utvägar.
thanks.gif
Tack för alla kloka ord!
Jag får väl tjäna pengar på något annat! flirting.gif
Fågelvägen
Piafia, synd att myntaförsäljningen kanske inte är så lukrativ som den först verkade!
Kattfaran verkar överdriven, det är väl Nepeta som katter gillar, inte peppermynta & dens släktingar?

Funderade på om liljebaggarna tycker om växter i skugga eller sol? Vår lilla grupp av kungsängsliljor har morgonsol några timmar, resten av dagen djup skugga. Baggarna gillar läget, trots skuggan, men de verkar hålla sig undan vid kyligt väder.

Piafia
Gokväll!
Nja, nu är ju min pepparmynta ganska så hårt fostrad, jag tror inte att det hade lönat sej nå´t vidare med att sälja. Kanske lite nålpengar som man sa förr!!
Jag är mest glad över att min teori funkar både för mej och min kompis!'
Om någon har Ahlströmeriarizomer att sälja så tömmer jag gladeligen både nålpengsburken och äggpengsburken!! smiley_small_hug.gif
HiHi. glad att ha hittat detta forum då man är lite ensam så här nyinflyttad och så!!
Kram på er!
Blomstertanten
Liljebaggar föredrar alla sorters Fritilarior (dit hör kejsarkrona och kungsängslilja).
Men sen när de är nervissnade så flyttar de över till liljorna ( i brist på riktiga liljor kan de kalasa på dagliljorna ). Så det har nog mer med det att göra , även om man oftast ser baggarna när solen skiner.
Snöflinga

Katternas favorit heter faktiskt just Kattmynta rolleyes.gif Ingen annan duger ... Strö Myrr på liljebladen och jorden under så är liljebaggen ett minne blott sleep.gif
Biggan_
CITAT (Laura @ 11-05-2009, 09:27) *
bravo.gif
Det är nog lösningen kanske?

Tänk bara på att mynta fröar av sej rätt vilt!
tepa
Hej Snöflinga

Myrr ? Vad är det ? Låter som myrgift. Regnar det bort ?

Hälsn Tepa
Snöflinga
CITAT (tepa @ 13-05-2009, 08:29) *
Hej Snöflinga

Myrr ? Vad är det ? Låter som myrgift. Regnar det bort ?

Hälsn Tepa

Ja det är ett myrgift men är verksamt mot clematissteklar och liljebaggar bl.a. Har inte haft en liljebagge på två somrar sedan jag fick tipset om myrr happy.gif Ja eftersom det är ett pulver så visst får man förnya efter häftigt regn ...
pebblelake
myrr funkar för mig 000.gif ,bara att pudra på lite mer efter regn.
netaave
CITAT (Snöflinga @ 12-05-2009, 20:56) *
Katternas favorit heter faktiskt just Kattmynta rolleyes.gif Ingen annan duger ... Strö Myrr på liljebladen och jorden under så är liljebaggen ett minne blott sleep.gif

Myrmedel som du beskriver är oslagbart, jag har dock inte myrr utan den andra sorten i nästan likadan burk.
Har inte sett en enda liljebagge i år. Började strö så fort dom kom upp o strör så fort det regnat, men slutar då blommorna slår ut.
Har massor av både kroll o kejsarkronor i full sol, men även kroll i halvskugga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon