steppen1
07-10-2003, 17:58
Hej har en buxbom i kruka undrar om den kan övervintra ute jag bor i zon 4.steppen
Hej hopp!
Det finns säkert någon längre norrut som är bättre på det där än jag (=zon 1) , men det är ju tydligen så att det finns massor av buxbomssorter, mer eller mindre (o)härdiga. Köpte några Buxbom "faulkner" (rätta mig nu om namnet är fel) som figurerat mycket i svensk trädgårdslitteratur - många är döda och många andra är rätt risiga idag.
Däremot har jag en finemang buxbom av helt okänd sort på tomten som varit med om både det ena o det andra sedan 1800-talet (delvis med min medverkan) o grönskar o lever i högsta välmåga.
Vidare har jag en sorts buxbom som var så billig (från holland) att plantskolan inte rekommenderade den som perenn, men nu går de mot sin tredje vinter, helt utan omsorg.
Fast i kruka...jag hade nog grävt ned den åtminstone, å kanske måste det mer därtill uppåt landet
Ja, i kruka i zon 4 blir det nog knepigt. Buxus sempervirens 'Faulkner' ska vara härdig i zon 4, men om du inte vet att det är den sorten så skulle jag förvara den svalt inomhus. Även 'Faulkner' skulle nog antingen grävas ner eller packas in ordentligt i isolerande material.
Hälsar Lars
Jag har en buxbom i kruka.Jag har grävt ner den med kruka och allt.
Det har funkat bra två vintrar. -bor i zon 3.
Den har också stått i lä, Det är säker också viktigt på vårvintern när
det blåser snålt och solen börjar skina starkare.
kerstin z5-6
09-10-2003, 20:43
Z 4 bör du kanske förutom nedgrävning skydda mot vårsol och uttorkning med säck eller vinterväv
Buxbom Polar testas här denna vinter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.