|
Hej Skulle behöva en del stora krukor, men det är dyrt! Någon som har tips om var ni har köpt eller sett krukor till bra pris? Mvh Pia
Några sådana hinkar har jag köpt o gjort några hål i botten på dem, de funkar kanon som krukor och håller flera år... Klicka här MURARHINK 20L
Red Top
11-05-2009, 05:05
Biltema har liknande hinkar mycket billigare. De har oxå en stor plastkruka hyfsat billigt. BlomkrukaKrukor brukar Jula ha billigt. Iofs fyra olika storlekar i paketet, men även om man bara använder den största, är det ändå väl värt priset. BlomkrukorIbland har IKEA stora krukor billigt.
Chamomille
11-05-2009, 06:21
Biltema har krukor i trä, fast då får man 4 st i olika storlekar. Jag köpte blå keramikkrukor på plantagen - också 4 st tillsammans men inte så dyra vill jag minnas. De största är rätt så stora.
annika_h
12-05-2009, 17:37
Hej! var på Citygross i helgen, de hade stora krukor till bra pris!
På IKEA i Malmö köper jag mina krukor för 30-40 kr/st. De är i terrakotta 40cm breda, ca 15 l, MEN de tål inte att stå ute på vintern. Inte bästa kvalitet men vad kan man begära för det priset. Har hela terrassen full. Fina.
officinalis
13-05-2009, 08:54
Kika IKEA, Jysk och second handbutiker. Beror lite på hur snygga du vill att dom ska vara också, går ju att köpa plastbackar, hinkar och liknande.
Erika i Sandviken
13-05-2009, 18:05
Jag har satt några i svarta plashinkar,billiga saker..Sen sätter jag dem i Blomsterlandets lövkorgar.
Micke_B
13-05-2009, 18:22
Hej När jag läste tråden kom jag och tänka på en annan fråga när det gäller krukor...är det någon som känner tveksamhet att odla ätbara saker i plasthinkar? Funderingar?
/Micke
Martin_Blomberg
20-05-2009, 19:43
CITAT (Micke_B @ 13-05-2009, 19:22)  Hej När jag läste tråden kom jag och tänka på en annan fråga när det gäller krukor...är det någon som känner tveksamhet att odla ätbara saker i plasthinkar? Funderingar?
/Micke Inte annat än detta...: http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=29536Här är annars flera som är tveksamma till dessa svarta plastmurhinkar: http://213.180.95.58/forum/showthread.php?t=50702&page=3Om plasten är livsmedelsgodkänd kan man gissa att det borde vara riskfritt att odla i den. Har för mig att IKEAs plastbackar är sådana.
flodkvist
04-05-2010, 05:25
Riktikt stora och läckra krukor hittar man på http://www.planters.se
malcolm
29-05-2010, 23:20
[attachment=50514:Bild033.jpg]
Jag byggde en sådan här låda av panel som blev över när jag gjorde taket i dotterns rum. Odlat tomater i den utmed planket på uteplatsen med gott resultat.
Sussie F-Flower
29-05-2010, 23:26
CITAT (malcolm @ 30-05-2010, 00:20)  [attachment=50514:Bild033.jpg]
Jag byggde en sådan här låda av panel som blev över när jag gjorde taket i dotterns rum. Odlat tomater i den utmed planket på uteplatsen med gott resultat. Åhhh, vilken fin och stor odlingsurna/låda! Jag gillar när man kan ta tillvara på det som man "har över", och skapa egna personliga funktionella trädgårdsprylar!
Potentilla
30-05-2010, 17:49
Jag använder ibland dubbla sopsäckar, med hål i botten, som jag sänker ner i stora flätade pilkorgar. Idén fick jag på Capellagården på Öland för ett antal år sedan. Har haft en ros, rosa mundi, i ca 4 år på det sättet och den trivs förträffligt. Nu har jag visserligen ingen balkong utan rosen får övervintra i lövkomposten i trädgården.
Potentilla
01-06-2010, 20:06
CITAT (Potentilla @ 30-05-2010, 18:49)  Jag använder ibland dubbla sopsäckar, med hål i botten, som jag sänker ner i stora flätade pilkorgar. Idén fick jag på Capellagården på Öland för ett antal år sedan. Har haft en ros, rosa mundi, i ca 4 år på det sättet och den trivs förträffligt. Nu har jag visserligen ingen balkong utan rosen får övervintra i lövkomposten i trädgården. Ännu bättre är att, i stället för hål i botten, lägga ett lager lecakulor. Då sparar man bottnen på korgen.
CITAT (Potentilla @ 01-06-2010, 21:06)  Ännu bättre är att, i stället för hål i botten, lägga ett lager lecakulor. Då sparar man bottnen på korgen. Fast jag skulle nog i alla fall göra ett par hål så det inte blir gjyttjepöl om det kommer en regnperiod, särskilt som man kanske inte är hemma. Vill man göra "ordentligt" kan man av presenning sy en innerpåse och göra en tratt som leder ut vattnet förbi korgen. Jag sydde så till en blomlåda på ben som jag snickrade så att man kan ställa en skål under tratten där vattnet samlas upp istället för att det rinner över hela golvet.
chupacabra
14-02-2013, 22:35
Om du vill ha både stora och frosttåliga kan jag rekommendera http://medelhavskeramik.se Köpte ett par utekrukor där tidigare och de ser ut att ha klarat vintern än så länge i allaa fall. :-)
CITAT (chupacabra @ 14-02-2013, 22:35)  Om du vill ha både stora och frosttåliga kan jag rekommendera http://medelhavskeramik.se Köpte ett par utekrukor där tidigare och de ser ut att ha klarat vintern än så länge i allaa fall. :-) det här är reklam, va...finns samma inlägg här och på aot samtidigt.
chupacabra
15-02-2013, 10:03
Reklam? Råkar bara gilla stora terrakottakrukor. Finns ju andra siter oxå, t ex medelhavstorget och cadabra design men har inte köpt nåt där ännu.
CITAT (chupacabra @ 15-02-2013, 10:03)  Reklam? Råkar bara gilla stora terrakottakrukor. Finns ju andra siter oxå, t ex medelhavstorget och cadabra design men har inte köpt nåt där ännu. Och du "råkar" leta upp jättegamla trådar både här och på aot...för smygreklam...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|