Solstorm
Jag köpte en liten planta av äkta kastanj på trädgårdsdagarna på Liseberg. Frågade om den var härdig och fick till svar att den klarar zon 2. Nu har jag googlat runt och överallt står det att den bara klarar sig i gynnsamma lägen i zon 1. Blev jag lite lurad eller?
Huggorm
Den skall klara zon 2. Det finns planterade äkta kastanjer i Stockholmstrakten, och där är det som bäst zon 2. Dom träden är stora och hinner utveckla mogna nötter

Edit: Egnérs växter klassar den till och med som zon I-II(III) alltså att den klarar zon 3 i skyddade lägen. Men det är nog klokt att välja läge med omsorg även i zon 1 eller 2

http://www.egnersvaxter.se/pdf/9/Vaxtlista..._A-L_2008-3.pdf
Alexander-VG-zon3
jag vet ett par träd som står helt oskyddade också i lite skuggigare lägen i zon 1-2 utan problem. i zon 3 har jag inte sett någon äkta kastanj planterad, jag själv skulle inte tveka att plantera ut en här där jag bor nu ( VG zon 3-4) med tanke på att sommarvärmen är rätt så hög här plus snön som oftast finns under dom kallaste perioderna. sedan om den blir ett träd eller en buske är ju en annan fråga och om dom sätter frukt överleva skulle jag tro att den gör.
pebblelake
tjyvar lite på tråden ninja.gif Någon som vet vilken zon den nordligaste äkta kastanjen bor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon