Full version: Klotformad basilika?
Steven&Gustav
Hur formar ni och klipper den och när? Har flera plantor på gång nu som ska bli fina klot.

mvh

S&G
Christoffer
Behöver de egentligen klippas? Jag tycker att de blir fina klot av sig själva.
blomkronan
CITAT
Behöver de egentligen klippas? Jag tycker att de blir fina klot av sig själva
Om man klipper så blir dom buskigare smile.gif

CITAT
Hur formar ni och klipper den och när? Har flera plantor på gång nu som ska bli fina klot

Det var en kul ide att formklippa dom smile.gif Nu har jag aldrig haft basilika i min trädgård tidigare men i år jag jag skaffat tre sorter. Får se vilken form jag kan åstadkomma...

Finns det någon annan som har gjort det? vore kul att veta och kanske se en bild smile.gif
Steven&Gustav
Ja tydligen ska de inte behövas formklippas, men vi ska prova klippa ett exemplar få se hur de blir.

mvh

S&G
Ingrid Zon3
Kan jag ana en viss förvirring här?

Det finns en sorts basilika som kallas klotbasilika. Den formar sig hyggligt till någorlunda bollformad av sig själv, men blir snyggast om man naggar av den runt om emellanåt.

Sen finns det alla andra sorters basilika som inte växer så. De blir nog svårare att göra klot av. Men prova kan man ju alltid. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon