Ålgryte
Jag skrev följande fråga i ett annat forum och fick tipset att fråga er rosodlare tummenupp.gif

CITAT (Ålgryte @ 10-05-2009, 15:32) *
Jag har bekymmer med min balkongros...
Förra året blev bladen uppätna och såg ut som genombruten spets. crazy.gif

Därför har jag redan sprutat på årets första gröna bladlöss men idag hittade jag dessa mjuka ansamlingar fear.gif

Är de godartade bon eller ska jag pilla bort dem?
[attachment=34498:2009_05_10_07.jpg]
[attachment=34499:2009_05_10_08.jpg]
[attachment=34500:2009_05_10_009.jpg]

Dessa "knölar" rör sig inte... De är som russin i konsistensen och går att pilla bort. Inuti var som "mannagryn" på den största och den mindre 5mm, vit "grädde" -fear-.gif

Är det sköldlöss bon? fear.gif fear.gif
Kajsa
Jag känner inte igen det från mina egna rosor, jag har letat runt lite och ev. kan det vara Rotkräfta som både kommer på rötter och stammar både på rosor och många andra växter, det blir kräftliknande svulster. Om det är det så byt jorden och klipp tillbaka det sjuka du ser. Du kan söka lite själv på nätet och se om du tycker det stämmer ? Hittar inga bra bilder heller. Ev. byter du jord, diskar lådorna och köper nya rosor.
Ålgryte
Rotkräfta ??? sad.gif Är det smittsamt?

I samma kruka har jag flera andra växter; krokus, tulpaner, aubretia, dragon, tagetes mm.... duh.gif
Kajsa
Om det nu skulle vara det så går det på vedartade växter, fruktträd, hallon, rosor. Klipp bort det du ser på rosorna och så ser du väl under sommaren om det kommer igen och om rosorna blommar dåligt eller ser sjuka ut.
Stiffe
Hmm, g.gif om det är samma som fruktträdskräfta, så är det nog inte det. Har haft det på bl a ett äppelträd som fick tas ner. De "kräftorna" var dock inte mjuka och vitgryniga inuti såvitt jag vet. Dessutom ser det lite annorlunda ut. Trädkräfta ger torra döda spruckna partier på grenarna (i a f på äpple). Det fungerar ungefär som barkfläck, efter ett tag dör grenen utanför svulsten. På Ålgrytes bilder ser inte grenarna ankomna ut. Tycker mer det liknar någon form av ägg- el larv-gömma? confused.gif
/S
Kajsa
Vi fick fruktträdskräfta på ett äldre Aroma här och visst det liknar inte det, och kanske ser kräftan helt olika ut på olika växter. Man tänker också lite på Gallbildningar, att det kan vara en gallstekel i knutan ?
Ålgryte jag är kanske helt fel ute, så ställ din fråga under avd. " Ogräs och skadedjur " så kanske någon vet direkt.
GunnellF
CITAT (Kajsa @ 12-05-2009, 10:53) *
Vi fick fruktträdskräfta på ett äldre Aroma här och visst det liknar inte det, och kanske ser kräftan helt olika ut på olika växter. Man tänker också lite på Gallbildningar, att det kan vara en gallstekel i knutan ?
Ålgryte jag är kanske helt fel ute, så ställ din fråga under avd. " Ogräs och skadedjur " så kanske någon vet direkt.

Vi har i en annan tråd konstaterat att det förmodligen är Gallkvalser.
Kajsa
Så bra då att det blev ett svar på gåtan !
Ezereht
men.. hur skadligt är det för rosor då?
Bassam
Tack för frågan

Det ser ut att den haft Svamp sjukdom, så det är bäst att ta bort skadad delar och du kan vattna med vatten som blandad med ATAMON.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon