Odlade basilika från frön för några veckor sedan. Nu har plantan blivit ganska stor. På paketet stod att man skulle så april-maj o skörda jul-aug, men nu har plantan börjat lukta ganska starkt. Men det är en stak lukt, inte den typiska basilika lukten som den luktade för en vecka sedan. Vad är det som har hänt?
Tack för frågan
Du kanske plantera dom i vanliga jorden plus du ger dom mera vatten så de har nu svaga lukten.
H:Bassam
Red Top
13-05-2009, 18:38
Vilken sorts basilika har du sått? Det finns ju några att välja på
Jag antar att det handlar om den vanligaste storbladiga basilikan. Min basilika luktar också starkt och smakar likadant, inte alls särskilt gott. Det blev så direkt jag ställde ut den, så det har med största sannolikhet att göra med kylan.
Ocimum basilicum står det på paketet. Min står inne i köket på fönsterbrädan. Den växer fortfarande bra o ser frisk ut men lukten blir värre o värre som sagt o bladen smakar ganska illa.
Jag bor i lägenhet så kan inte plantera dom i vanlig jord. Kanske är bäst att ge bort den då?
Ocimum basilicum är bara släkt- och artnamn. Sorten brukar stå inom ''-tecken. För övrigt har jag ingen aning om vad det kan vara som gör att det luktar och smakar sådär.
Tack för frågan
Smak o luktar bror på vilket jord står i o vilket klimaten .
H:Bassam
Meriona
15-05-2009, 21:27
Basilika får inte torka ut har jag lärt mig, kan den ha torkat ut?
CITAT (Meriona @ 15-05-2009, 22:27)

Basilika får inte torka ut har jag lärt mig (här på odla), kan den ha torkat ut?
Den ser frisk ut som sagt, så tror inte den har torkat ut. Köpte såjord på en trädgårdshandel, sen blomjord hos en florist, så var väl kankse ingen superjord. Går det att rädd plantorna på något sätt?
Hemmaodlad basilika blir kraftigare i smak än den du köper i grönsaksdisken, men smaken borde inte vara direkt otrevlig för det.
Heter basilikan något annat än "ocimum basilicum"? Det finns ju massor med sorter, t.ex. genovese, rödbladig basilika osv. Vissa sorter smakar lite udda.
Har du bild på basilikan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.