Full version: Chokladblommor
heffaklumpen
Jag hörde ett samtal på en buss mellan två personer som pratade om chokladblommor. De skulle vara små bruna blommor som doftar choklad. Någon som vet vad det är? Lätta att få tag i? Sår man dem eller köper som planta? Berätta allt ni vet!! *chokladälskare*
Eva 33c
Oftast brukar man mena Cosmos atrosanguineus när man talar om chokladblomman. den är släkt med rosenskäran men man sår den inte utan köper en planta eller en rotbit, ungefär som med en dahlia. Den är inte så ovanlig, så man kan hitta den även i varuhusen som säljer "växter i påsar" så här på våren. Vacker och doftar choklad, men doften kan variera. Jag hade en som inte doftade särskilt mycket choklad. Köper man en planta så kan man ju prov-sniffa.
Bilder från google
lislena
CITAT (heffaklumpen @ 11-05-2009, 08:43) *
Jag hörde ett samtal på en buss mellan två personer som pratade om chokladblommor. De skulle vara små bruna blommor som doftar choklad. Någon som vet vad det är? Lätta att få tag i? Sår man dem eller köper som planta? Berätta allt ni vet!! *chokladälskare*

Jag har sått choklad prästkrage från frön. Den ska också lukta choklad. Köpte fröer från ODLA.
Eva 33c
CITAT (lislena @ 12-05-2009, 20:24) *
Jag har sått choklad prästkrage från frön. Den ska också lukta choklad. Köpte fröer från ODLA.

Den heter Berlandiera lyriata , och jag har varit på väg att köpa frön flera gånger men inte kommit till skott. Du får berätta om den luktade gott : )
Men den är inte lika vanlig som cosmos atrosanguienus. Cosmos varianten fins inte som frö utan förökas med sticklingar/delning.
Solstorm
Jag köpte en chokladblomma som stickling för ett tag sedan. Den blommar nu och är vacker, men inte luktar den choklad inte, varken blad eller blommor. Nu står den bakom glas, får väl se om det blir annorlunda när den kommer ut.
lislena
CITAT (Eva 33c @ 13-05-2009, 09:19) *
Den heter Berlandiera lyriata , och jag har varit på väg att köpa frön flera gånger men inte kommit till skott. Du får berätta om den luktade gott : )
Men den är inte lika vanlig som cosmos atrosanguienus. Cosmos varianten fins inte som frö utan förökas med sticklingar/delning.

När jag köpte fröerna var det 8 st fröer. 4 stycken har kommit upp men växer sakta. Jag ska tala om för dig sen om dom luktar....det blir spännande att nosa på dom sen och jag får hoppas att dom luktar choklad... rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon