Full version: Ruda? Vilket bi?
amaira
Hej Ruda, jag frågar dig eftersom du är stekelexpert yes.gif . Vad är det för bi som hälsar på mig i min trädgård? Den sitter på ett almblad och vilar sig, storlek som ett vanligt honungsbi, fotad igår 10 maj.

Gossen Ruda
Det var inte lätt. Ett sandbi är det, släktet Andrena. Arten är knepigare eftersom skiljetecknen inte syns på ett foto. Kan vara A. clarkella, tibialis, carantonica eller nigroaenea. Eller möjligen något som jag inte har hittat än. Måste jag välja något blir det närmast med Andrena nigroaenea, Gyllensandbi.
amaira
Tack, tack, Gossen Ruda. Sandbi räcker så bra, är glad att veta släktet. Tack igen.
(arterna kan jag säkert inte skilja på ändå, i det fria, men sandbi kan jag lära mig)

kompiskram.gif
Gossen Ruda
Jo, det räcker nog i dom flesta fall. Vi har 55-60 Andrena-arter i Sverige, ca 5 sticker ut så att man ser direkt vilket det är. Resten behöver man bestämningstabeller och stereolupp för att bestämma.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2009, 13:40) *
Jo, det räcker nog i dom flesta fall. Vi har 55-60 Andrena-arter i Sverige, ca 5 sticker ut så att man ser direkt vilket det är. Resten behöver man bestämningstabeller och stereolupp för att bestämma.

Intressant att någon suttit där med sin stereolupp och letat efter skillnader på bin som vid första anblicken inte skiljer sig åt. Forskare är ett underligt släkte laugh.gif
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 11-05-2009, 14:21) *
Intressant att någon suttit där med sin stereolupp och letat efter skillnader på bin som vid första anblicken inte skiljer sig åt. Forskare är ett underligt släkte laugh.gif

Jo, men nu är det DNA som gäller, ibland uppbackat med feromonmätning. Ljus jordhumla, Bombus lucorum, är numera 3 arter. 20 arter daggmaskar visade sig vara 40 st osv. Jakten på kunskap är en stark drivkraft.
Myosotis
Så spännande! Hur går feromonmätning till? Funkar det bara på honor och hur könsbestämmer man i så fall?
Gossen Ruda
Mätning är kanske fel ord, man samlar in feromoner och analyserar dom. Förmodligen är det från honorna för det är dom som luktar gott och lockar till sig hanarna. Även hanarna har luktorgan, många fjärilshanar har speciella luktfjäll på vingarna så dom kan signalera till honorna att dom är av rätt art. Insekternas värld är till stor del en luktvärld, därför kan arter som i våra ögon ser lika ut lätt skilja på varandra i naturen.
amaira
CITAT (Huggorm @ 11-05-2009, 14:21) *

Bin går väl an. Men steklarna till exempel, de där små små små som det finns tiotusentals av, som alla ser likadana ut. Som är så små att de inte syns. I alla fall kan inte jag ibland med blotta ögat skilja en pytte-stekel från en pytte-fluga.

Ser du en sådan pytteliten stekel, så vet du inte om det är en helt ny oupptäckt art för vetenskapen, eller kanske en som det finns skrivna avhandlingar om, för att någon har lagt ner sitt liv på att studera den. smile.gif

Forskare är ett särskilt släkte. Obotligt brinnande nyfikna på sådant som ingen ännu vet.
Gossen Ruda
Den hittills minsta beskrivna stekeln hittades ganska nyligen i Sverige, en parasitstekel med en vingbredd på 0.2 mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon