|
Nette60
11-05-2009, 08:40
Jag har fått blomflugor (eller bananflugor) vet inte om det är samma sak. Men helt klart så ser jag att de kommer från blomjorden. Krukorna är översvämmade av dem ibland. Har provat att sätta ner tändstickor, som jag har hört att man ska göra, men minns aldrig om jag ska sätta svavlet upp eller ner så jag gör både ock. Men ännu så länge har det inte hjälp denna gången. Hur gör jag för att bli av med dem (har försökt jaga dem med ett finmaskigt durkslag men det gick inte bra) och framför allt, varför kommer de, hur gör man för att undvika dem.
/Nette
Åsa, mälardalen zon 2
11-05-2009, 08:44
Sorgmyggor heter de (blomflugor är stora och svart + gulrandiga och gillar att äta bladlöss, bananflugor hittar man vid jäsande frukt, komposthinkar, vinglas ej i blomjorden). Nematoder är det som funkar bäst alt. kan man låta blomkrukorna torka upp mera mellan vattningarna, sorgmyggor trivs när man vattnar lite för mycket. +Gult klisterpapper där de vuxna flugorna fastnar hjälper också, de kan inte lägga ägg då de fastnar i klistret.
Crazy4Flowers
11-05-2009, 08:46
Flyger dom ryckigt är det blomflugor du har. Jag använder Provadopinnar som jag lägger i vattenkannan tar ett tag för dom att lösas upp sedan rör jag om och vattnar med det. 1 pinne i kannan räcker. Då brukar dom försvinna.
GunnellF
11-05-2009, 09:21
CITAT (Nette60 @ 11-05-2009, 09:40)  Jag har fått blomflugor (eller bananflugor) vet inte om det är samma sak. Men helt klart så ser jag att de kommer från blomjorden. Krukorna är översvämmade av dem ibland. Har provat att sätta ner tändstickor, som jag har hört att man ska göra, men minns aldrig om jag ska sätta svavlet upp eller ner så jag gör både ock. Men ännu så länge har det inte hjälp denna gången. Hur gör jag för att bli av med dem (har försökt jaga dem med ett finmaskigt durkslag men det gick inte bra) och framför allt, varför kommer de, hur gör man för att undvika dem.
/Nette Det kan även vara vattenflugor och de gör ingen skada på växterna. http://www.blomsterframjandet.se/website1/...168/1/index.phpSorgmyggor: http://www.blomsterframjandet.se/website1/...167/1/index.php
Meriona
12-05-2009, 08:34
CITAT (Crazy4Flowers @ 11-05-2009, 09:46)  Flyger dom ryckigt är det blomflugor du har. Jag använder Provadopinnar som jag lägger i vattenkannan tar ett tag för dom att lösas upp sedan rör jag om och vattnar med det. 1 pinne i kannan räcker. Då brukar dom försvinna. Varför funkar det inte att stoppa ner en i jorden (som man brukar), eller menar du att det är snabbare effekt att vattna med dem?
Crazy4Flowers
12-05-2009, 10:05
Jag vet inte riktigt varför jag gör så, gillar inte att stoppa pinnar i krukor, det blir jämnare med det upplöst i vattnet och så går det inte åt så många pinnar.
Jag vet bara att det brukar fungera, så jag är nöjd med det. Det lär bli mycket snabbare effekt och så får man ut det i hela krukan istället för på en fläck.
Nette60
12-05-2009, 13:19
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-05-2009, 09:44)  Sorgmyggor heter de (blomflugor är stora och svart + gulrandiga och gillar att äta bladlöss, bananflugor hittar man vid jäsande frukt, komposthinkar, vinglas ej i blomjorden). Nematoder är det som funkar bäst alt. kan man låta blomkrukorna torka upp mera mellan vattningarna, sorgmyggor trivs när man vattnar lite för mycket. +Gult klisterpapper där de vuxna flugorna fastnar hjälper också, de kan inte lägga ägg då de fastnar i klistret. Hej Åsa Vad är nematoder för något? Dessa flugor/myggor kommer även om jorden har blivit för torr. /Nette CITAT (Crazy4Flowers @ 11-05-2009, 09:46)  Flyger dom ryckigt är det blomflugor du har. Jag använder Provadopinnar som jag lägger i vattenkannan tar ett tag för dom att lösas upp sedan rör jag om och vattnar med det. 1 pinne i kannan räcker. Då brukar dom försvinna. Tack då ska jag inhandla provadopinnar så får jag se om det fungerar även hos mig /Nette
AnneMysan
12-05-2009, 19:19
Jag får också blomflugor i mina krukväxter ibland. Men, rökare som jag är, lägger jag ner en fimp i krukan och låter den den ligga där ett tag. Ser inte så trevligt ut, men om det hjälper, så får man väl stå ut några dagar (eller nån vecka kanske).
Nette60
14-05-2009, 19:33
CITAT (AnneMysan @ 12-05-2009, 20:19)  Jag får också blomflugor i mina krukväxter ibland. Men, rökare som jag är, lägger jag ner en fimp i krukan och låter den den ligga där ett tag. Ser inte så trevligt ut, men om det hjälper, så får man väl stå ut några dagar (eller nån vecka kanske). Även jag är rökare men jag tycker det luktar så illa om fimparna så jag tror jag avstår det rådet, men tack ändå. /Nette
GunnellF
14-05-2009, 19:44
CITAT (Nette60 @ 14-05-2009, 20:33)  Även jag är rökare men jag tycker det luktar så illa om fimparna så jag tror jag avstår det rådet, men tack ändå.
/Nette Prova att låta krukväxterna torka upp ordentligt och se till att det inte står vatten på faten. Om det är vattenflugor försvinner de då - det är förmodligen det du har och de gör ingen skada.
Nette60
15-05-2009, 06:22
CITAT (GunnellF @ 14-05-2009, 20:44)  Prova att låta krukväxterna torka upp ordentligt och se till att det inte står vatten på faten. Om det är vattenflugor försvinner de då - det är förmodligen det du har och de gör ingen skada. Tack för alla tips och råd, jag kommer nog att testa det mesta. /Nette
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|