Elinzon1-2
Hej.

Jag har ett liiitet växthus 5,5 kvm med paprika, gurka, tomat och melon. Knökat, men drömmen har gått i uppfyllelse! Nu till problemet.

Jag funderar mellan en Hydromat termo droppbevattning där man kan fylla på gödning också eller en Hozelock med timer. Det lutar nog åt Hozelock och gödning från kanna, men jag vill kolla med er här först vad ni tycker.

Elin
Ingegerd.F
hej Elin

Jag har precis samma problem som du. Har läst vad som jag hittat här på nätet om Hydromat resp. Hozelock. Det verkar som många har haft problem med Hydromat och att den kan vara svår att få att fungera. I mitt förra växthus på 3,5 kvadratmeter med odlingsbäddar hade jag en timer och svettslang. Det fungerade utmärkt. Nu i mitt nya från Willab (fattas fortfarande en stolpe. Fick Fel) Euro-Serre Maxi 4 kommer jag att odla i hinkar. Jag har bestämt mig för Hozelock. Jag har ju timer så jag vet inte om det är möjligt att plocka ihop vad man behöver eller om jag måste köpa hela kittet. Vill gärna veta mer om Hozelock om någon använder det.
uno
Jag har alltid varit nöjd med Hydromatik. Har läst att många
har problem att få den att fungera?????

Det erfodras en inkörning varje säsong, sedan fungerar den perfekt.
I år har jag köpt en till för det var för lite med bara en hydromatik.
pisanggoreng
Jag har hört om många som har problem med alla sorters automatisk bevattning. I helgen installerade jag mitt nya Gardena bevattningskit, och det verkar funka väldigt enkelt och bra. Det som är extra bra är att det finns "reservdelar" och tillbehör i vilken bygg- eller blomsterhandel som helst. :-)
tinnak
Jag köpte ett Hozelock system förra våren. När semestern närmade sig monterade jag ihop det under taket på altanen och satte ut alla krukväxter från huset plus tio tomatplantor jag köpt plus alla pelargoner och fuchsior som jag har i utekrukor och testkörde för att se hur många slangar olika krukor skulle behöva och hur länge och ofta bevattningen behövd slå på. Sen åkte vi bort i fyra veckor (lite nervöst). Men det hade fungerat alldeles utmärkt! Vi kom hem till en djungel. Så jag är nöjd. I år ska den få göra tjänst i växthuset. Har i och för sig inte använt något annat system så jag kan jämföra men jag vågar rekommendera Hozelock. Det var enkelt att montera också och lätt att förstå hur timern programmeras.
Ingegerd.F
Hej igen

Gardena bevattningskit har jag aldrig sett. Hur fungerar det? Vad innehåller det? Var finns det och vad kostar det ungefär? Att resevdelar finns lätt tillgängliga är en stor födel.

Ingegerd
Lucas
Hej alla.
Jag har ett 10 kvadratmeters växthus, och började för 6 år sedan med svettslangar. Fungerade bra i 2 år, men när vi kom hem från en veckolång resa hade jag tömt brunnen och översvämmat växthuset. Svettslangar åldras tydligen och börjar spricka - åtminstone mina. Trots lagningar med eltejp började de spricka lite då och då. Sånt gillar vare sig vi eller växterna. Installerade Hydramat och det har fungerat kanon under de senaste åren. Men läs bruksanvisningen noga! Man måste ställa in droppfrekvensen när det är riktigt varmt, och sedan stryper ventilen vattentillförsejn när det blir svalare på natten - gör för 17 inte tvärt om (det gjorde jag först) slap.gif
Lucas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon