Full version: Sätta pil nu?
Eva i Skåne
Min man fick en handgjord vas i form av en skånsk pil. I denna stod några små kvistar som givarna sade var pil och att de gick att plantera till våren. De känns ganska torra, men pil lär ju ha lätt för att ta. Ska vi sticka de i marken nu, här har vi ingen tjäle, eller vänta?
Cilla
Ja stick dem i marken eller i något blött omedelbart, för de tål inte torka så särdeles bra. Jag skulle först lägga dem i blöt ett dygn och sedan plantera ut dem på något vindstilla ställe, så varmt som möjligt. Till våren kan du plantera om dem igen.

Alternativet är att kruka dem i växthus. Men uppblötning behöver de om de ska ha en chans att klara sig alls.

Cilla
Virgo
hej,

Jag pratade med en "pilbonde" förra året, och han sa att de skall planteras på våren. Det ska vara fuktigt och välgödslat.
Jag hade tänkt "plantera" några bitar på hösten, men han avrådde mig.

Men sätter man dom i en hink med jord och håller den fuktig och varm samt ljust, så funkar det säkert.
Hannele
Jag har stoppat pilpinnar i jorden väldigt sent, november, zon 1-2. De tål mycket!
Virgo
Jo det gjorde jag med. Trotsade bonden och blev vis. Bonden hade rätt.
dahla
Hur långt in på våren kan man trycka ner pil i marken?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon