Christoffer
07-10-2003, 18:33
Är det någon som får någon verkan av Mexikans dragon, Tagetes lucida?
För mig är den precis som fransk dragon.
Ingrid på Västkusten
07-10-2003, 19:01
Verkan? Den är attans god med chilipeppar i maträtter - mkt fin krydda,
Hälsar ingrid
Hmm...en fråga i förvirringens tecken...: "Mexikansk dragon"?? Kan det vara den samma, för mig helt okända ört jag köpte i somras som kallades "Mexikansk Tagetes"?? Eller är jag bara vilse i tillvaron nu?
/Unn
Mig veterligen finns bara rysk o fransk dragon.
Mexikansk tagetes kallas den kanske.
Är det detta Christoffer är ute efter?
CITAT
TAGETES LUCIDA. Mexicanan Tarragon. ... A Herbal joint with a mix of Tagetes lucida
and Nicotiana rustica produces a clear high and is mildly psychoactive. ..
Detta har jag skrivit om tidigare här, men vet inte om det är kvar.
Ingrid på Västkusten
08-10-2003, 06:22
Ahaaaaa-jag menade Tagetec lucidae *LOL* i mitt inlägg......och kunde itne begripa hur man får annat än en god smaksensation av den - hihihi....
Det här med namn å namn ....... det vetenskapliga namnet har sina anhängare :-))) så ock i mig!
Eva i Västerås
08-10-2003, 11:38
Tagetes Lucida, har den 1,5-2cm långa, rätt smala blad, lite som dragonblad, fast mindre?
Och små, små tagetesliknande blommor?
Doftar kraftigt, dragonliknande, men med en ton av anis?
I så fall är det den jag har tappat märkningen på i mitt kryddland!
Jag hittade den under vinterkyndeln, och har tänkt skriva och få identifieringshjälp.
Kan det vara så att jag redan fått det?
Hej,
Här finns en bra beskrivning på
Tagetes LucidaOch här en svensk om
Mexikansk dragonFick lära mig nåt nytt. Den heter alltsa Mexikansk dragon
Aha! "mexikansk tagetes" struket ur nomenklaturen!
Lakritssmaken avskräcker mig från att använda den i maten, kanske iofs kan ersätta den eviga citronmelissen som garnityr på desserter?
Var rädda om er! Unn
Jag provade Mexikansk dragon i år och blev väldigt nöjd. Väldigt god och kraftig dragonsmak och dessutom en vacker och lättodlad växt. Jättebra att man kan fröså den till skillnad från den franska dragonen.
Möjligen tänker jag hålla på traditionen med fransk dragon till Beanaisesåsen, men i de flesta andra rätter där det ska vara dragon blir nog valet den mexikanska.
Någon som vet ifall det fungerar att torka den?
Mattokiga Jennyn
Christoffer
08-10-2003, 17:47
Torka funkar finfint, jag har massor på lager.
"Mexikansk dragon" stod det när jag fick mina Tagetes lucidafrön, men
det kanske finns andra växter som också kallas Mexikansk dragon.
Ingrid på Västkusten
08-10-2003, 19:06
Extremt god i rätter med mkt stark chilipeppar :-)))))) där komemr anissmaken till sin absoluta rätt!
Rätt rätt :-))))
Hälsar ingrid
Perilla
09-10-2003, 06:55
Har för mig att jag läst i någon av Lena Israelssons böcker att Mexikansk dragon är flerårig. Någon som övervintrat den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.