Full version: Stubbar
pinhead
Har nu börjat få ner alla risk träd på gården men ser för jäkligt ut med alla stubbar =(

(hade en bunt rejäla träd som föll som plockepinn när det börjar blåsa både på bil och hus)

mest tall och gran , vi har grävt upp några men krävande jobb och mycke filande på kedjan till motorsågen

har hört om salt/saltvatten , nån som testat? eller har tips att få dom att dö fortare
EKLO
Min erfarenhet är att det eg. inte finns några genvägar - men att det funkar ganska bra med spett, yxa och handsåg också (om man vill slippa motorsågen alltså). Just gran brukar ju ha ganska grunda system - men visst är det ett hästjobb. Jag har ansträngt mig för att se det som ren kroppsträning, och då har det funkat bättre. Man blir ju extremt nöjd för varje stubbe man fått upp!
KURT
Mekaniskt så kan man hyra en stubbfräs, oftast kommer det då en som finns på någon form av maskin. Ett annat alternativ är att elda på stubbarna, men eftersom den mesta värmen stiger uppåt, så går det åt en hel del ved, och det tar tid.
Ingrid Zon3
Salt kanske fungerar för att få död på träden men då har du ju förstört jorden sen. Tall och gran slår väl inte rotskott så jag gissar att det handlar om att få bort stubbarna.

Jag anlitade stubbfräsare, kanonbra, det tog honom en kvart att fräsa tre stora stubbar. Kostade en del förstås men väl värt det. Hade jag inte haft råd med det hade jag ställt komposter på/runt stubbarna i hopp om att förmultningen skulle gå fortare.
Huggorm
Jag brukar ibland såga gropar med motorsågen i stubbar jag vill bli av med snabbt. Tanken är att det skall bli vatten stående i groparna och skynda på nedbrytningen, men jag vet inte hur bra det fungerar i praktiken.

Ett sätt är att leja en grävmaskinist som gräver upp stubbarna. Dyrt men väldigt effektivt.
Gossen Ruda
Stubbfräs eller grävmaskin eller väldigt mycket handarbete. Finns det plats kan man gräva upp runtomkring och såga bort så mycket det går under markytan och sen lägga jord över. En gran tar ca 10 år att multna så att man kan gräva bort stubben, en tall ett par decennier och uppåt.
Gunilla T
CITAT (pinhead @ 11-05-2009, 10:57) *
har hört om salt/saltvatten , nån som testat? eller har tips att få dom att dö fortare

Alltså, jag vet inte och om någon vet får ni gärna korrigera mig. Jag tänker såhär, för att organiskt material skall förmultna krävs det massor av liv såsom mask, mikroorganismer, bakterier, svampar och allehanda småkryp som bidrar till förmultningen.

Att hälla salt på det myllrande livet borde rent logiskt ha motsatt effekt, det stoppar nedbrytningen eftersom saltet dödar och salt är väl konserveringsmedel också?
Tänker jag fel?
WillyW
CITAT (Gunilla T @ 11-05-2009, 15:51) *
Alltså, jag vet inte och om någon vet får ni gärna korrigera mig. Jag tänker såhär, för att organiskt material skall förmultna krävs det massor av liv såsom mask, mikroorganismer, bakterier, svampar och allehanda småkryp som bidrar till förmultningen.

Att hälla salt på det myllrande livet borde rent logiskt ha motsatt effekt, det stoppar nedbrytningen eftersom saltet dödar och salt är väl konserveringsmedel också?
Tänker jag fel?

Tror jag med. Möjligtvis det kan ha effekt på de stubbar som slår rotskott och förhindrar detta.
Stubbfräs har vi kört med och i mitt tycke (kass kondition) har det varit värt pengarna.
Gossen Ruda
Salt verkar lite knasigt men jag har hört talas om svavelsyra. Syran reducerar kolföreningarna till rent kol som sen kan eldas upp på plats. Jag har testat, såg ingen effekt.
KJohansson
Alla verkar ha sina egna små metoder och idéer för att ta bort stubbar. Men det effektivaste sättet som jag märkt är helt klart att använda en stubbfräsare. Antingen hyr man en maskin och kör själv eller så anlitar man en firma som utför jobbet.

Tid är pengar och det här är ett mycket effektivt sätt att ta bort stubbarna. Det är även bra för kroppen smile.gif

Se mitt tidigare inlägg i en annan tråd
joz
handvinsch använde jag när jag drog bort stubbar för massa år sen. miljövänligt om inte annat smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon