Hej!
I vinter har sorken ätit upp rötterna på de flesta rosor som växer bredvid ängen på tomten. Kommer att flytta de fyra överlevande rosorn plus en prydnadsapel från området till en säkrare plats mitt i gräsmattan, men jag undrar om röda solhatt, kokardblomster, pioner och luktolvon kan stå kvar? Är de växterna mindre smakliga, eller kommer de att gå åt nu när jag tar bort delikatesserna? Måste också tillägga att bara två allium kom upp där i år. Förra året var det femton. Hör inte allium till de växter som sorkar ska undvika?
Kan man annars tänka sig att gräva ned någon slags barriär mellan ängsmark och trädgårdsväxter för att skydda de senare?
Hälsningar liran
ingrids
11-05-2009, 10:31
Hej, jag har inte sorkproblem själv men tror på "sorklökar" som man kan plantera i sin trädgård. Googla på sorklök eller kolla i den här odla-tråden så får du tips och erfarenheter från andra som svär över sork
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry596537
Säkra växter som håller sorken borta är: vitlök och narcisser. Efter tretton års kamp, är det bara dessa som sorken ALDRIG passerat!
Tack för bra information! Länken i förra svaret, och det otvetydiga beskedet i det sista svaret leder till slutsatsen att jag antagligen måste flytta växterna, eller skulle det räcka med att gräva ned kyckling-nät runt rötterna? Har du MariaS provat någon sådan metod?
Kycklingnät är ingen spärr för sork. Endast hål som är mindre än 7mm, stoppar sorken!
Däremot har jag använt platonmatta och dammduk med stor framgång, liksom markduk för vägbygge, lyckas stå emot sorktänderna. Men det kräver sin man att gräva ner, tillräckligt djupt!
Då är det enklare med att sätta lökar runt varje planta man planterar. Varmed plantering främst sker på hösten, då tillgången på narcisslökar är stor...
Tack för frågan
Att placera några starka paprika frukter omkring växter.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
12-05-2009, 21:56
CITAT (Bassam @ 12-05-2009, 22:39)

Tack för frågan
Att placera några starka paprika frukter omkring växter.
H: Bassam
Fungerar som godis. De klarar inte sorken mer än högst några dagar!
Planterade faktiskt habanero häromdagen. Fanns inte ett spår kvar från fyra plantor av fem! den femte stod vissen utan rot!!!
Sorkar jagar jag annars numera med blixtskott! Rester från påsken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.