Full version: Tomater?
Glad_amatör2
Hej!

Jag sparade tomatfrön förra året från en busktomatplanta som jag köpte.
I februari plockade jag fram dom och planterade 16 frön som ALLA kom upp! yahoo.gif
Plantorna har vuxit väldigt fint och jag har haft lite bekymmer om var jag ska få plats med dom någonstans.
Men nu, ve och fasa! Jag har upptäckt att det finns nåt som heter F1-hybrider och jag vet ju inte om min tomatplanta var en sådan!

Det kanske inte blir några tomater!!!
-cry-.gif
Men i så fall så har jag i alla fall lärt mig något nytt.
Är det någon möjligen någon mer i detta forumet som har gjort detta misstag?

Lena[attachment=34508:Tomatplanta2.JPG]

Åsa, mälardalen zon 2
Tomater blir det, kanske inte exakt lika den du tog fröerna ifrån men ofta blir fröavkomman ganska lik men det kan ju dyka upp en tomatplanta som kanske får annorlunda frukter och liknande,
Glad_amatör2
Okej!
Då är det kanske inte helt bortkastat arbete då.
Ska bli spännande att se vad det blir smile.gif
marcus.grahn@gmail.com
lånar tråden lite....

Var på plantagen idag i Malmö.

Skulle köpa mig några tomater. Men där står bara några stycken plantor. Är det inte så vanligt med alla olikasorters tomater eller varför har dom bara en sort. Jag kan inget om det hela första gången jag skall handla så blev lite paff. På Ica har dom mängder med olika sorter.
smuleborg
CITAT (marcus.grahn@gmail.com @ 13-05-2009, 20:13) *
lånar tråden lite....
Var på plantagen idag i Malmö.

Skulle köpa mig några tomater. Men där står bara några stycken plantor. Är det inte så vanligt med alla olikasorters tomater eller varför har dom bara en sort. Jag kan inget om det hela första gången jag skall handla så blev lite paff. På Ica har dom mängder med olika sorter.

Det finns handelsträdgårdar som har ett visst utbud av tomatplantor. Rätt begränsat, tycker vi, varpå vi köper frö från svenska och engelska fröfirmor (och för glädjen att driva upp själva). Men nu, så här sent på säsongen, och om man som du vill köpa plantor - Ni skåningar, var köper man tomatplantor i Malmö med omnejd?
blomkronan
Jag hade tur då... på ett av mina inköps ställe hitta jag 8 olika sorter smile.gif För att du ska slippa åka runt och leta så kan du ju ringa runt till alla i din närhet och fråga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon