Full version: Frågor om Aklejor
miss_marilyn
Hej!

Som nybliven trädgårdsfantast har jag just gjort den hemska upptäckten att jag har tagit aklejorna i utkanten av vår gamla rabatt för ogräs!!! Och grävt bort större delen av dem noga, med rötter och allt....

Samtidigt har jag köpt aklejafröer och satt... Och när de nu har vuxit till sig känner jag igen dem från "ogräset" i rabatten! Några har jag dock kvar i rabatten och dessa tänkte jag nu försöka rädda undan till den nya rabatten.

Hur tätt ska jag sätta plantorna? Trivs de även bra i halvskugga? Hur flyttar jag dem på bästa sätt? Kan jag flytta även de som nu är uppåt 30 cm och har fått knopp? När kan jag plantera ut plantorna jag satt från frö (de är små, ca 10 cm nu)?

TACK på förhand! =)
Ingrid Zon3
Aklejor vill helst bestämma själva var det ska stå, men visst går det att flytta dem. Alla kanske inte kommer gilla det nya läget. Men de som gått i knopp skulle jag vänta med till efter blomningen.

Halvskugga brukar de gilla. Plantavstånd 30-40 cm c/c brukar bli bra. Det finns ju olika sorter som blir olika stora så det går inte att säja säkert. Har du fröpåsarna kvar brukar det stå på dem.

Det är lätt hänt att rensa bort fel saker. Själv har jag slutat direktså ute eftersom jag aldrig kommer ihåg vad jag sått var och därmed rensar bort alltihop.
smuleborg
Det finns som Ingrid skriver flera sorter. Min erfarenhet är att A. vulgaris ("torparaklejan") tål vilket läge (tom hel skugga) och vilken jord som helst (och planteras tätt), men trivs bäst i halvskugga i sk god jord. Andra aklejor är kinkigare, här kan man läsa på fröpåsen, läsa i trädgårdsbok, googla eller ställa frågor här.

Också jag har tagit växter som jag vill behålla för ogräs och rensat bort. Det är inte kul alls.
CillaM
Jag har ganska så många aklejor som frösår sig hej vilt precis överallt, skugga, sol eller bådadera. O de stormtrivs som sagt för varje år kommer det tusen småbarn som ett brev på posten, i alla de varianter. Aklejor är något man inte kan misslyckas med, om man inte rensar bort dom förstås ... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon