miss_marilyn
11-05-2009, 11:36
Hej!
Har precis satt ner två doftschersminbuskar för att bättra på insynskyddet.
Nu undrar jag förstås hur snabbt de växer? Kan jag gödsla eller så för att få dem att växa snabbare? De är ca 60-100 cm nu, hur kommer de att se ut till sensommaren?
Det blev rätt tätt mellan buskarna, och de står "på rad" med en berberis på ena sidan och en try på andra sidan. Funkar de som typ häckväxter eller ska jag flytta en redan nu för att det inte ska bli för tätt? (Det är ca 80 cm mellan plantorna nu.)
Tack! =)
Ezereht
12-05-2009, 22:12
Här i zon 5 växer schersmin väldigt långsamt. Jag skulle inte skaffa dem för insynsskydd. Det tar ganska länge på våren också innan dom får blad.
Hur tätt du kan plantera vet jag inte

Någon annan får svara.
Blomstersmurfen
13-05-2009, 06:17
Mina schersminbuskar är 3 meter i diameter, och nästan lika höga. Bor i zon 2-3.
Aqvakul
13-05-2009, 07:25
80 cm mellan blir nog alldleles för tätt.
I zon 1 växer de så det knakar och blir om de får växa fritt minst så stora som Blomstrersmurfen anger.
miss_marilyn
13-05-2009, 22:53
Aha, då ska jag nog flytta en till annan plats på gården! Tack!
Nån mer som vet nått om hur snabbt de kan tänkas växa i zon 2?
Hos mig i zon 2 har ett stort problem varit rådjuren som glatt knaprar i sig stora delar av busken varje vår. Jag planerade en liten buske (cirka 60 cm høg) før fyra år sen och den ær nu knappt 2 meter høg i mitten, fast inte så bred eftersom alla sidogrenar blir uppætna av de førbannade odjuren.
skogstroll
14-05-2009, 08:52
Har ca 2-meters, mina är lite sena också (zon 2-3) Men när de blommar luktar det lite gott...

Under tiden kör jag på rosentry för blommornas skull men ska skaffa lite magnolia mm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.