miss_marilyn
Hej!

Jag har hittat en gammal ödetomt där det växer massor av rosor! Nu klurar jag givetvis på om jag kan gräva upp dessa på ett bra sätt och få dem att trivas på min tomt.

Jag har ingen aning om vad det är för rosor, men eftersom de står på en gammal tomt så borde det väl vara någon form av trädgårdsrosor från början? Bladen är små, inga knoppar ännu.

Hur gör jag för att flytta dem på bästa sätt? Hur stora plantor kan jag försöka mig på? Måste jag få med jord runt rötterna eller går det att ta med dem även om jorden rasar av?

Hur får jag dem att trivas i min jord på tomten, ska jag sätta dem i "finjord" (rosjord blandad med planteringsjord) eller ska jag låta dem växa i den jord som finns där redan (tung lerjord).

TACK på förhand!
svennis
Hej!
Visst går det bra o man måste ju försöka. Lyckas alltid vid denna tiden.
Jag flyttade senast igår, Pendulina. Jag klipper ner hårt, mycket, så att rötterna orkar med. Ta med mycket rötter.
Lättast med inte för stora plantor, jord behöver inte komma med men rötterna måste få kontakt med jorden på plats.
Plantera i någon lättare jord än i lera närmast, sand. Vattna, vattna...
Ta mer än en så ökar säkerheten, inte i samma hål.
Det är sånt som är roligt, spännande. biggrin.gif

Azur
Annars, om det visar sig svårt att flytta dem, är ett tips att det är lätt att föröka rosor med sticklingar.
Kajsa
Tillhör inte tomten någon ? Kan man gräva upp rosor på en f.d öde trädgård ? Skulle tagit sticklingar i så fall och försökt att rota, det blir minst åverkan.
miss_marilyn
Tack för svar! =)

Tomten är en gammal rivningstomt som stått tom i minst 50 år, en liten torpgrund kvar. "Trädgården" är helt igenvuxen, några högar skrot ligger det dock. Så då tippar jag att det inte är någon som saknar några av alla dessa rosor? Vet faktiskt inte om det är "ok" egentligen, gissar att tomten tillhör kommunen. Ang en annan, nyligen bliven rivningstomt, så ringde jag till kommunen och fick godkännande först.
Mimika
Din entusiasm är helt begriplig, man blir vild av att hitta en massa rosor så där. Det kan ju vara fynd, men alla är inte det och gud vilket jobb att gräva upp dem. Vänta tills de blommar och välj noga tycker jag, för det är jobbigt att flytta rosor. Sen kan du gräva till hösten när du märkt ut de som du vill ha.. så skulle jag göra i alla fall. Och kanske är det lättast att ta sticklingar.. för min del går det lättast på hösten, bara sticka ner en stickling i jorden med en näve sand över så kommer det rötter till våren förhoppningsvis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon