Lamarider
Vi har en ny radhustomt á 70 kvm där ena sidan vetter mot grannens staket.
Där har jag grävt ur en "kanal", ca en meter bred, 6 meter lång, ca 20 cm djup.

Skulle behöva tips på hur vi bäst fortsätter. Underlaget är sten, byggrester och asfalt blandat, så mer än 20 cm ner kommer vi nästan inte utan en övermänsklig grävinsats.
Har tänkt nån typ av avgränsning mot gräsmattan så vi i alla fall kan höja upp rabatten 20 cm.

Vad är bäst som avgränsare/upphöjare av rabattkanten? Tryckt virke? Kantsten? Torvblock?
Vi har tänkt rhododendron, markkrypare, kryddor och perenner, buskrosor. Är 1 meter för smalt?
Behöver vi lägga i ngt skydd mot ogräs i "kanalen" det finns ju ingen växtlighet alls i botten av rabatten?
Har tänkt en blandning av planteringsjord, torvmull och rhododendronjord/U-jord att fylla rabatten med så småningom. Invändningar?

Lägger in en bild ikväll så det blir lite tydligare.

Har redan hittat typ 100 lösningar på andra saker på forumet, fantastiskt bra för nybörjare!

/ Jesper
ingrids
Ett par tankar: du kan vilja göra tre sektioner med olika jord. En surjordssektion i den skuggigare ändan (om en sådan finns), för rododendron annat, en ros och dess vänner sektion och en kryddsektion (som nog gärna står i soligaste läget) eftersom flera kryddor vill ha magrare och torrare än rosor, men vissa kryddor kan vilja bo tillsammans med rosorna. En meter är ganska smalt, både rosor och rhododenron kan bli bredare än så i buskighet och det är väl ofta snyggast om de inte ser för stora ut för sin rabatt.
En rotspärr mot gräset kan du vilja ha som komplement till din kant, om du inte väljer något heltätt, så att du inte får gräsmatta i rabatten.
Ingrid Zon3
Fyller på lite: Lägg gärna en stenkant mellan gräset och upphöjningen (torvblock, trä eller vad du nu väljer). Om ni lägger den i samma höjd som marken på gräsmattan slipper ni kantklippa där.

När det gäller rhododendron så är ju flera av de vackraste (R yakusimanum 'Koichiro Wada' t.ex.) småvuxna soldyrkare som ryms bra.

Personlig smak: Jag gillar kurvor mer än raka linjer när det gäller rabatter smile.gif
Fundera på om det går att låta kanten "bölja" lite. Då kan ni ha lite större buskar och perenner där det buktar ut. Prova med en trädgårdsslang för att få jämna krökar. Då blir det inte så bra med trä. Torvblock är trevligt men bara om man formsågare dem så det inte blir glipor. Och om jag minns rätt ska de vara genomblöta när man anlägger = tungt! En liten mur blir jättesnyggt, men kostar en del. Antar att ni måste göra någon anordning i bakkanten mot grannens staket om inte de gjort en upphöjning där också.

Jorden är ett kapitel för sig. Där jag bor kan man köpa jord på kommunen kompost. Rosor vill gärna ha lerjord.

Vad har ni för odlingszon?
Lamarider

Fyller på lite: Lägg gärna en stenkant mellan gräset och upphöjningen (torvblock, trä eller vad du nu väljer). Om ni lägger den i samma höjd som marken på gräsmattan slipper ni kantklippa där.

Smart. Ska fundera på det.

Fundera på om det går att låta kanten "bölja" lite. Då kan ni ha lite större buskar och perenner där det buktar ut. Prova med en trädgårdsslang för att få jämna krökar. Då blir det inte så bra med trä. Torvblock är trevligt men bara om man formsågare dem så det inte blir glipor. Och om jag minns rätt ska de vara genomblöta när man anlägger = tungt! En liten mur blir jättesnyggt, men kostar en del. Antar att ni måste göra någon anordning i bakkanten mot grannens staket om inte de gjort en upphöjning där också.

Tomten är för liten för böljande utsvävningar wink.gif

Jorden är ett kapitel för sig. Där jag bor kan man köpa jord på kommunen kompost. Rosor vill gärna ha lerjord.

Ja vi behöver väl en 20 säckar jord minst så det är nog en vettig lösning, finns här också.

Vad har ni för odlingszon?

2. Bor i Skarpnäck utanför Stockholm.
Jag postar en bild imorgon om nn orkar följa upp efter att ha sett den, bra råd hittills i alla fall, kände att det jag grävt var för litet. Dock är tomten så liten så det går inte att bara ha en rabatt, kompromisser mao.

Mvh,

Jesper
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon