Jag har fått en lagerbladsbuske, och nu undrar jag.Ska jag toppa den? Ska jag ha den i kruka eller trivs den på friland.
Är den frostkänslig tro?
[attachment=34510:maj_006.jpg]
Alexander-VG-zon3
11-05-2009, 12:40
den kan klara sig på friland i zon 0-1 i ett skyddat läge utan vinterskydd, längre norrut behövs mer avancerat vinterskydd. och bor man ovanför zon 2 så bör man inte plantera ut den på friland om man inte kan skydda den rejält.
annars så kan du ta in den efter dom första frostnätterna och övervintra svalt och ljust inne i en temp på ca +1c +10c. så ha du den i kruka istället. ta ut den på våren när det i skuggan är ca +5c +10c ( ta in vid nattfrost, den tål frosten bättre under hösten) sätt den först i skuggan och sedan längre fram i full sol. håll den fuktigt under tillväxten och ge den näring ca 1-2gånger i månaden från maj till juli. i feb-mars kan du plantera om den i ny jord den vill ha väldränerad och lucker jord som innehåller kalk.
om du vill kan du toppa den under våren-sommaren.
Tack då vet jag att det är kruka som gäller i mitt fall som bor i zon 4.
Många god råd du gav mig Flaxss.Nu får jag se om jag kan sköta om den på rätt sätt.
Ha en bra dag//Lisan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.