Full version: Frilandshibiskus
Ti bee
Har många frön att experimentera med, men tänkte ändå höra om någon sått frilandshibiskus och lyckats? Vad vill fröna ha? Stratifiering? Mörker eller ljus? När bör jag så, nu eller i vår? Inne eller ute?
Alla tips tas tacksamt emot! smile.gif
Nutten
Ja du, jag plockade frön från en buske utomhus tidigt på våren och provsådde två i en kruka inomhus. Till min stora förvåning kom det upp en liten planta, som sedan växte till sig så pass att jag toppade den. Toppen stack jag och rotade på första försöket, så vips hade jag två plantor smile.gif Den ena skänkte jag och den andra behöll jag. Den står fortfarande inomhus, mest för att jag vill att den ska få växa till sig lite innan den behöver bekymra sig över att slåss mot ohyra (får en del på min balkong...). Den får flytta ut till våren har jag tänkt.

Då det här lilla projektet var mitt första försök med frösådd av den arten, så har jag inget att jämföra med. Kan dock säga att krukan med fröna i, stod relativt fuktigt och ljust i ett tomt akvarium.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon