Veganvarg
Hejsan!

Jag köpte Levande stenar-frön från Impecta.
Satte dem i små krukor i ett inne-miniväxthus. I det är det ganska så varmt, och en hög luftfuktighet.

Satte dem för ca 6 veckor sen, men ingenting har kommit upp ännu.
Men det slog mig häromdagen att den miljön kanske är helt fel för Levande stenar..?
De vill väl ha ganska så torrt? Vill de ha torrt även då de ska gro?
Ska jag ta ur krukarna ur växthuset? unsure.gif

Hoppas nån vet!
mvh
/ylva
kopernikus
Go morron... jag har inget svar med däremot undrar jag vad man gör vaken 02,45?????

smile.gif
KURT
De är ju långsamma att växa, kanske också att gro.

Här finns mera info:

http://www.lithop.supanet.com/

Sök annars på ordet "LITHOPS"

"Här står det att det tar "2-12 weeks at 18-27C" för dem att gro. Men det är nog också lättare på våren.
Ingrid på Västkusten
Lithops gror på ett kick vill man känna sig som en framgångsrik odlare - så Lithops - det där med att hålla dem vid liv senare ä lite svårare :-))

Och Ylva Du har gjort helt rätt. Är fröna döda månntro? Har Du svarta flugor hemma - sorgmyggor? De äter små mkt små lithopsfröplantor - de är oftast bara nån millimeter stora. Kikar Du på sådden varje dag?

Hälsar Ingrid
Ingrid på Västkusten
Ett pS

www.succseed.com

är en himla bra svensk fröfirma med fina kaktus och suckulentfrön.

Speciallitteratur för Lithops är Steven Hammers ljuvliga bok, samt Ed Storm, the New growing Mesembs.

Hihi för Göteborgslithopstokiga så kan man FAKTISKT bläddra i Steven Hammers Lithopsbok, för gamla 'Gumperts' i Nordstan har den på hyllan!

Hälsar Ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Sådde du fröna på ytan av såjorden eller täckte du fröna med jord, isåfall hur mycket jord?
Alpiner i Halmstad
Jag vet att man inte skall anknyta till tråden när man inte har egen erfarenhet av att så levande stenar.
Jag vet däremot att de är mycket ljuskrävande växter. Skall man så under höst och vinter måste man ha mycket tillsatsljus, konstljuset omvandlas till värme som snabbt torkar upp såbädden.
Jag tror därför att man får ett bättre resultat under våren med ljus från solen.
Hoppas att min sten gör att kunskapshögen växer. Bernt
Veganvarg
Tack för alla svaren!

Jag vet att man borde vänta till våren, men jag är ju ivrig ju! tongue.gif
Vill göra nu, inte vänta! biggrin.gif

Anledningen till att jag är vaken så sent är att jag har praktik på et hotell. Jobbar 21.45 till 07.00... och det blir mycket dötid...
Därav mina sena datavanor laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon