emv777
Hej!

Jag övertog nyligen en kolonilott och bland det första jag gjorde var att dra upp jordärtskockorna som den förre ägaren lämnat kvar. En härlig, rätt stor skörd som bara ramlade i knät på mig, så att säga... smile.gif

Jag tog hem dem och lade dem "på tork" på diskbänken (de var rätt leriga), och har sedan varit borta över helgen. Idag när jag skulle skölja av den nu torkade leran och lägga dem för förvaring märkte jag att de var helt mjuka, en del till och med gick sönder när jag klämde lite på dem. I fredags var de helt okej.

Gjorde jag helt fel som lade ut dem så där? Vad borde jag ha gjort istället? Kan jag använda dem fast de är mjuka eller är det bara att slänga allt? unsure.gif sad.gif
Laura
Jag gjorde exakt samma sak men jag vet inte om de går att använda. Det kändes inte så i alla fall.

Men. Det som är bra (eller dåligt beroende på hur man ser det) är att jordärtskocka växer som ogräs (det jag har läst om dem i alla fall) och du kommer att få en ny skörd inom kort även om du har bara lämnat ett litet spår av dem i marken...

Jag har omvandlat den delen av landet till en örtaträdgård nu då jag tyckte inte om de långa bruna stjalk som var kvar efter blomningen och det kommer fortfarande upp några små envisa jordärtskockablad... smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jordärtskockor ska inte torkas utan förvaras i kyl, gärna i lätt fuktig sand så de inte torkar ut. alt. förvarar man dem i marken tills man ska använda dem. Alla pyttesmå knölar brukar bli nya plantor och även om man gräver upp det mesta brukar man missa en del.
emv777
Ja, då förstår jag att det blev fel... vi får väl se om det kommer upp några nya då helt enkelt.

Tack för hjälpen i alla fall! smile.gif

\\ Eva
eugenia
Säkert kommer nya skott upp för man brukar ofta glömma några kvar i jorden. Vill du att de ska växa till så ska du vänta med att skörda till ungefär oktober/november. Då bildas nya skockor. De som är i jorden nu fungerar ungefär som sättpotatisar.
bejran
Hej, jag har också jordärtskockor som ofta inte alls smakar så gott som förväntat utan mest lite intetsägande sött. Undrar om det beror på sorten (gula blommor) eller om det är att de legat över vintern o frusit o uppför sig som frusen potatis där stärkelse blir till socker. Nån som vet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon