Den här frågan kanske är några månader för tidig, men men... Hur ser penséernas frökapslar ut när dom är redo att plockas av, om man vill spara fröna till nästa år och då så dem? Redan nu kan jag nämligen se nåt som ser ut som gröna bollar där blommorna har vissnat, något jag inte riktigt räknade med skulle komma förrän senare. Nån som vet när fröna är klara? Hur ser det ut?
/Fny
ivrig nybörjare i trädgården
hink med penséer2.JPG det här är penséerna det rör sig om... tyvärr syns inte de små gröna "bollarna", men men...

tjusiga är dom iallafall, tycker jag!
jo förresten en av bollarna syns längst ner i framkant!
Lady Hamilton
11-05-2009, 15:10
Det är riktigt De gröna "bollarna" innehåller frön. Vänta med att plocka kapslarna tills de börjar bli gul/bruna. Sedan torkar du kapslarna i ex.vis kaffefilter tills de börjar spricka upp. Rensa bort "skräp" och låt fröna torka ytterliggare ett tag Så har du egna frön tills nästa år
ingrids
11-05-2009, 15:12
Du har ett val egentligen, odla fram frön eller ha penséer som blommar länge. Så fort den känner att den fortplantat sig på ett bra sätt lägger den ner blomningen. Jag skulle råda dig att knipsa bort fröhusen och istället vänta med att låta blomman gå i frö till slutet av säsongen - när du tröttnat på den eller runt midsommar om du inte är jättepysslig och håller den igång till i höst.
Annars har du rätt i att det är de små gröna bollarna, fast det är inte alls säkert att du får samma sorts pensée av fröna.
Lady Hamilton
11-05-2009, 15:12
Här kommer en länk till mitt Penseélbum som du kan titta i om du vill
Penseéalbum
tack, det var bra att få veta! Då tar jag nog och knipsar av dem så länge, vill gärna ha blommar ett tag till... men jag ska definitivt samla in fröna när det inte verkar komma några fler knoppar! =)
Lady Hamilton, vilket härligt album... jag blir jättesugen på att så penséer nästa år! Det spelar ingen roll för mig om dom får samma färg som dom jag har i år, det är kul oavsett tycker jag... så nu har man verkligen nåt att se fram emot!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.