linda84
har hittat lite saker buskar/blommor som ja inte riktigt vet vad det är tänkte att här finns säkert många duktiga som kan hjälpa mig smile.gif

1.

dessa står lite var stans runt huset men framför allt på ett ställe längs med en söder vägg där ja misstänker det varit en rabatt tidigare.

2.

dena står som häck och den verkar vara väldigt förtjust i att växa i stora mängder å bre ut sig.

3.

dessa vet jag att det kommer blåa blommor på senare i sommar. dom blir rätt så höga runt 120-140 cm eller nåt sånt.

4.

har nog starka misstankar om att detta är hägg men känner mig inte helt säker. så gärna en liten knuff på den oxå smile.gif

hoppas det finns några som har koll på dessa växter smile.gif

tack på förhand
stennie
Nr 2, någon sorts spirea?
Nr 3 ser ut som stormhatt
Nr 4 också någon sorts spirea?
linda84
nr 4 växer i väldigt höga buskar därför misstänkte ja hägg... spirean känns mer som en lägre buske lr?
Wilmer
Norsk spirea, den kan bli väldigt hög om man ej klipper/sågar ner den! No. 4 alltså.
Ingrid Zon3
1 ser ut som såpnejlika. I så fall spridningsvillig minst sagt. Jag anser att den är ogräs.

Ang nr 4, är det inte lätt att känna skillnad på hägg och spirea om man luktar på den? (men blanden ser inte ut som hägg)
Aqvakul
Jag tror:
1. såpnejlika
2. någon slags kornell
3. stormhatt
4. hägg

Det är inte helt lätt att identifiera från foto.
Buskarna hade jag känt mig betydligt säkrarae på om jag fått besktiga IRL...
linda84
CITAT (Aqvakul @ 11-05-2009, 17:46) *
Jag tror:
1. såpnejlika
2. någon slags kornell
3. stormhatt
4. hägg

Det är inte helt lätt att identifiera från foto.
Buskarna hade jag känt mig betydligt säkrarae på om jag fått besktiga IRL...

så här ser busken ut... nu visserligen inte helt utslagen och dessutom med en liten rackare av nr 4 med i sig tongue.gif

tänkte att det kanske va lättare att se när man ser hela busken. Jag googlade lite på kornell men det kändes inte igen riktigt. Sånna har ja en känsla av att ja hade känt igen då ja sett dom på ganska många ställen förut men ja ska inte svära på det tongue.gif

Aqvakul
CITAT (linda84 @ 11-05-2009, 17:58) *
så här ser busken ut... nu visserligen inte helt utslagen och dessutom med en liten rackare av nr 4 med i sig tongue.gif

tänkte att det kanske va lättare att se när man ser hela busken. Jag googlade lite på kornell men det kändes inte igen riktigt. Sånna har ja en känsla av att ja hade känt igen då ja sett dom på ganska många ställen förut men ja ska inte svära på det tongue.gif

Det är "småttigt" och svårt att se bladen, men min idé om kornell känns mindre bra när jag ser hela busken. Samtidigt väcks tyvärr inga andra associationer.
linda84
mm ja vet att de är svårt att se bladen på den bilden ... de va därför ja la in den andra bilden först.. men nu har ni två olika bilder så ja tänkte de kanske blev lite lättare då iaf... vi får väl se de ska bli spännande å se va d det blir för söta blommor på buskarna iaf för dom är översållade av små knoppar smile.gif
Aqvakul
CITAT (linda84 @ 11-05-2009, 18:11) *
mm ja vet att de är svårt att se bladen på den bilden ... de va därför ja la in den andra bilden först.. men nu har ni två olika bilder så ja tänkte de kanske blev lite lättare då iaf... vi får väl se de ska bli spännande å se va d det blir för söta blommor på buskarna iaf för dom är översållade av små knoppar smile.gif

Om du så småningom kan fånga blommorna på bild, så finns det säkert någon som kan identifiera busken...
linda84
CITAT (Aqvakul @ 11-05-2009, 18:32) *
Om du så småningom kan fånga blommorna på bild, så finns det säkert någon som kan identifiera busken...

jag ska göra det jag lovar smile.gif då hamnr den här den me ... försökte dissikera några knoppar för att se blomfärgen häromdagen men de gick icke dom va bara gröna giggle.gif
Monica B
Du har fått svar på 1 (såpnejlika), 2 (Spirea), 3 (Stormhatt) och sedan är det då nummer 4.

Jag är övertygad om att det är hägg. Om du fortfarande är lite tveksam så kan man skilja mellan hägg och spirea genom att häggen har aromatisk bark. Om du rispar lite i barken på någon gren så kan man känna en svag doft av bittermandel. Har busken en sådan doft så är det en hägg. Häggens bark är också brun (chokladbrun) med tvärgående strimmor (korkar tror jag dom kallas för) på unga stammar. Äldre stammar förlorar den där fina chokladbruna färgen och blir mer gråbruna i färgen.

Kolla på den här länken Wikipedia_Hägg

[attachment=34519:Signatur.jpg]
linda84
när blommar spiréan? ganska snart va eller har ja fel?
MariaS
Jag vill nog påstå att 2:an är en bukettspirea. En gammal spirea, som tyvärr börjar försvinna från våra trädgårdar.

4:an tror jag mer på norsk spirea än hägg. Häggens blad ser nästan exakt lika ut som på ett körsbärsträd och det vill jag inte påstå att de gör på den bilden. Häggen växer också för övrigt som ett träd, inte som en buske. Nej, så norsk spirea är nog troligast.
linda84
CITAT (MariaS @ 11-05-2009, 21:28) *
Jag vill nog påstå att 2:an är en bukettspirea. En gammal spirea, som tyvärr börjar försvinna från våra trädgårdar.

å jag som har så mycket utav den att ja storknar, har tänkt å ta bort massor av den men är de en så fin gammal buske vet ja inte om ja kan me det. slap.gif

kan man kapa ner den till 20 cm å förvänta sig att den kommer igen frisk å kry tro? hade tänkt iaf att ja skulle göra det men vill inte riskera att den försvinner å dör ju. sad.gif. då kommer ja aldrig förlåta mig själv.
MariaS
Inga problem med kapningen där inte. Den blir kanonfin på bara en säsong!

Du kan väl åtminstone spara en....
linda84
CITAT (MariaS @ 11-05-2009, 21:46) *
Inga problem med kapningen där inte. Den blir kanonfin på bara en säsong!
Du kan väl åtminstone spara en....

jag har absolut te tänkt ta bort alla... tänkte bara minska ner på bredden på häcken lite den är typ 3 meter bred i dags läget... och ett stort område med buskarna ca 8 X 4 meter åker nog bort helt.. men sen har jag en helt fri stående buske som ska få stå kvar som lite gräns markering för den står så fint i kanten på gräsmattan smile.gif
MariaS
CITAT (linda84 @ 11-05-2009, 21:48) *
jag har absolut te tänkt ta bort alla... tänkte bara minska ner på bredden på häcken lite den är typ 3 meter bred i dags läget... och ett stort område med buskarna ca 8 X 4 meter åker nog bort helt.. men sen har jag en helt fri stående buske som ska få stå kvar som lite gräns markering för den står så fint i kanten på gräsmattan smile.gif

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon