CITAT (GunnellF @ 11-05-2009, 20:22)

Knappast troligt att en så liten planta blir störd av krukbyte. Däremot kan så stor kruka hämma tillväxten alldeles i onödan.
citrusar vilken ålder som helst gillar inte att man stör dom för mycket.
sedan vet du ju inte hur stor krukan är eller hur stort rotsystem växten har.
tillväxten hämnas inte av större kruka, och jag vill gärna att du visar mig vetenskaplig text som motvisar att växter(citrus) hämnas av mycket jordvolym
, det är skillnad på att avstanna i tillväxt och att hämnas. visa mig gärna motsatsen. plus är det skillnad på rottillväxt och skotttillväxt även rottillväxt är extremt viktigt för plantor.
och det är bara en STOR fördel att växten får ett stort och välutvecklad rotsystem vilket senare ger en kraftigare och starkare planta.
ja plantan kommer kanske växa saktare eller upphöra att växa för max 1månad vilket blir att den BLIVIT STÖRD! av omplantering. men ger man bara den rätt skötsel så kommer rötter att växa ut och skott kort därefter växa aktivt. men du kanske tror att den inte växer av att du inte ser någon ovan tillväxt ? även om man tar en lite större kruka så kommer rötterna växa först! och det kvittar stor eller lite större, rötterna kommer ändå börja växa först men även om rötterna börjar växa och
börjar fylla! krukan med rötter så menas det ju inte att växten har avstannat i tillväxt eller att det hämnas. att rötterna måste fylla krukan innan den börjar med skotttillväxt är en myt.
exempel hade jag en citrus som jag planterade om i ny kruka, efter 2veckor började den få nya skott och jag råkade välta den och rötterna hade INTE fyllt krukan. dock hade dom börjat växa aktivt och var friska och fina.
små krukor däremot hämnar tillväxten mycket på en del växt arter (exempel citrus). och ger svaga plantor. när man krukar upp plantor ska det vara ca 3-6cm mellan rum mellan rotsystemet och krukkanten.
vilket jag tycker det verkar vara på bilden (säkert vet jag inte) men med tanke på att plantan är 2år så skulle jag nästan haft större kruka ( men inte störa den detta år!). att man krukar upp plantor är ju för att dom ska få mer jordvolym att växa i.
ända nackdelen med stora kruka till ett rotsystem som inte är stort är att den kan lättare bli övervattnad eller torka ut lättare. men det rättar till sig vartefter rötterna växer.
skulle plantorna hämnas i tillväxt så skulle ju många nyplanterade trädgårds växter må dåligt.
till trådskaparen - jag tycker du kan ha kvar plantan i den krukan den kommer må toppen med ny jord och ny kruka, den i vita kruka kan du nog också byta upp i krukstorlek.
( Edit - ändrat stavfel )