Full version: Citronträd
Danghoffa
Hej. Vet inte om/när man ska klippa citronträd eller om man bara ska låta dem växa. Har två träd som är under uppväxt. Det ena är ca två år och det andra några månader.

Tack på förhand
/Daniel

Cintronträd

GunnellF
Låt dem växa är mitt tips. Klipp dem när de har den höjd du vill ha på dem.

Den större plantan verkar dock ha onödigt stor kruka - bättre att ha mindre kruka och byta allt eftersom rotsystemet växer. Om plantan har allt för stor kruka går all växtkraft åt till rotsystemet som strävar efter att "fylla krukan" så att säja och då finns risk att själv plantan står still i tillväxt.
freddie
Jepp, håller med föregående talare. Klipp ej, byt ev till mindre kruka. Tror du bör vänta ett antal år innan du klipper om du överhuvudtaget måste. smile.gif / f
Alexander-VG-zon3
trycker inte att krukan är för stor. citrusar gillar inte att man stör dom för mycket.
GunnellF
CITAT (flaxss @ 11-05-2009, 20:06) *
trycker inte att krukan är för stor. citrusar gillar inte att man stör dom för mycket.

Knappast troligt att en så liten planta blir störd av krukbyte. Däremot kan så stor kruka hämma tillväxten alldeles i onödan.
Alexander-VG-zon3
CITAT (GunnellF @ 11-05-2009, 20:22) *
Knappast troligt att en så liten planta blir störd av krukbyte. Däremot kan så stor kruka hämma tillväxten alldeles i onödan.

citrusar vilken ålder som helst gillar inte att man stör dom för mycket.

sedan vet du ju inte hur stor krukan är eller hur stort rotsystem växten har.

tillväxten hämnas inte av större kruka, och jag vill gärna att du visar mig vetenskaplig text som motvisar att växter(citrus) hämnas av mycket jordvolym
, det är skillnad på att avstanna i tillväxt och att hämnas. visa mig gärna motsatsen. plus är det skillnad på rottillväxt och skotttillväxt även rottillväxt är extremt viktigt för plantor.

och det är bara en STOR fördel att växten får ett stort och välutvecklad rotsystem vilket senare ger en kraftigare och starkare planta.

ja plantan kommer kanske växa saktare eller upphöra att växa för max 1månad vilket blir att den BLIVIT STÖRD! av omplantering. men ger man bara den rätt skötsel så kommer rötter att växa ut och skott kort därefter växa aktivt. men du kanske tror att den inte växer av att du inte ser någon ovan tillväxt ? även om man tar en lite större kruka så kommer rötterna växa först! och det kvittar stor eller lite större, rötterna kommer ändå börja växa först men även om rötterna börjar växa och börjar fylla! krukan med rötter så menas det ju inte att växten har avstannat i tillväxt eller att det hämnas. att rötterna måste fylla krukan innan den börjar med skotttillväxt är en myt.
exempel hade jag en citrus som jag planterade om i ny kruka, efter 2veckor började den få nya skott och jag råkade välta den och rötterna hade INTE fyllt krukan. dock hade dom börjat växa aktivt och var friska och fina.

små krukor däremot hämnar tillväxten mycket på en del växt arter (exempel citrus). och ger svaga plantor. när man krukar upp plantor ska det vara ca 3-6cm mellan rum mellan rotsystemet och krukkanten.
vilket jag tycker det verkar vara på bilden (säkert vet jag inte) men med tanke på att plantan är 2år så skulle jag nästan haft större kruka ( men inte störa den detta år!). att man krukar upp plantor är ju för att dom ska få mer jordvolym att växa i.

ända nackdelen med stora kruka till ett rotsystem som inte är stort är att den kan lättare bli övervattnad eller torka ut lättare. men det rättar till sig vartefter rötterna växer.

skulle plantorna hämnas i tillväxt så skulle ju många nyplanterade trädgårds växter må dåligt.

till trådskaparen - jag tycker du kan ha kvar plantan i den krukan den kommer må toppen med ny jord och ny kruka, den i vita kruka kan du nog också byta upp i krukstorlek.

( Edit - ändrat stavfel )
GunnellF
CITAT (flaxss @ 11-05-2009, 21:16) *
citrusar vilken ålder som helst gillar inte att man stör dom för mycket.

sedan vet du ju inte hur stor krukan är eller hur stort rotsystem växten har.

tillväxten hämnas inte av större kruka, och jag vill gärna att du visar mig vetenskaplig text som motvisar att växter(citrus) hämnas av mycket jordvolym
, det är skillnad på att avstanna i tillväxt och att hämnas. visa mig gärna motsatsen. plus är det skillnad på rottillväxt och skotttillväxt även rottillväxt är extremt viktigt för plantor.

och det är bara en STOR fördel att växten får ett stort och välutvecklad rotsystem vilket senare ger en kraftigare och starkare planta.

ja plantan kommer kanske växa saktare eller upphöra att växa för max 1månad vilket blir att den BLIVIT STÖRD! av omplantering. men ger man bara den rätt skötsel så kommer rötter att växa ut och skott kort därefter växa aktivt. men du kanske tror att den inte växer av att du inte ser någon ovan tillväxt ? även om man tar en lite större kruka så kommer rötterna växa först! och det kvittar stor eller lite större, rötterna kommer ändå börja växa först men även om rötterna börjar växa och börjar fylla! krukan med rötter så menas det ju inte att växten har avstannat i tillväxt eller att det hämnas. att rötterna måste fylla krukan innan den börjar med skotttillväxt är en myt.
exempel hade jag en citrus som jag planterade om i ny kruka, efter 2veckor började den få nya skott och jag råkade välta den och rötterna hade INTE fyllt krukan. dock hade dom börjat växa aktivt och var friska och fina.

små krukor däremot hämnar tillväxten mycket på en del växt arter (exempel citrus). och ger svaga plantor. när man krukar upp plantor ska det vara ca 3-6cm mellan rum mellan rotsystemet och krukkanten.
vilket jag tycker det verkar vara på bilden (säkert vet jag inte) men med tanke på att plantan är 2år så skulle jag nästan haft större kruka ( men inte störa den detta år!). att man krukar upp plantor är ju för att dom ska få mer jordvolym att växa i.

ända nackdelen med stora kruka till ett rotsystem som inte är stort är att den kan lättare bli övervattnad eller torka ut lättare. men det rättar till sig vartefter rötterna växer.

skulle plantorna hämnas i tillväxt så skulle ju många nyplanterade trädgårds växter må dåligt.

till trådskaparen - jag tycker du kan ha kvar plantan i den krukan den kommer må toppen med ny jord och ny kruka, den i vita kruka kan du nog också byta upp i krukstorlek.

( Edit - ändrat stavfel )

Du berättar sånt som jag redan vet. Tipset att byta till mindre kruka står jag fast vid, om nu trådskaparen vill ha mer tillväxt på plantan. Jag vet vad jag pratar om!
Alexander-VG-zon3
CITAT (GunnellF @ 12-05-2009, 10:09) *
Du berättar sånt som jag redan vet. Tipset att byta till mindre kruka står jag fast vid, om nu trådskaparen vill ha mer tillväxt på plantan. Jag vet vad jag pratar om!

inget har sagt att du inte vet vad du pratar om. jag bara frågar så att vi förstår varandra tummenupp.gif .

men man vill också eftersträva rottillväxt och gärna först innan plantan får skotttillväxt, tillväxt på plantan INKLUDERAR även rötterna. och därför ser jag ingen fara med en stor kruka.

man kommer också få en hög skotttillväxt om rötterna har stor jordvolym så dom kan växa fritt utan att det snabbt blir mindre volym och det bildas rotsnurr!.

sedan är det inte alla växter som vill ha store jordvolym en del blommar bättre om dom står trångt men citrus tycker jag är en växt som gillar mycket jordvolym.

den ända nackdelen med stor kruka först är just att det är lättare att övervattna, men det beror ju också på vilken jord. i en mindre kruka är det ju också lättare att kanske torka ut växten.

BJO
Nu har visst tråden kommit att fokusera på krukornas storlek. Om jag inte misstar mig, så undrade Danghoffa i första hand om han/hon skulle klippa eller ej. Jag skulle gärna vilja ha svar på samma fråga. Jag har två träd som är ca 40-50 cm höga som frodas i köksfönstret. De har precis samma lite rangliga utseende som Danghoffas.

På sidan
http://www.shenet.se/vaxter/citron.html
föreslår de att man klipper redan efter 20 cm, men jag vet å andra sidan inte hur tillförlitlig en kosmetikkedja är i frågan.

Bör man alltså helst klippa eller låta bli för att trädet ska bli snyggt? Jag ställer inga krav på att citronträdet ska bära frukt, men det får gärna bli ett snyggt träd :-)
Alexander-VG-zon3
man toppar den i den höjd man vill ha, dom nya grenarna som kommer kan man sen klippa in till 4bladpar under våren eller hösten.

Citron träd får oftast långa hängande grenar som man kan klippa in hårt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon