myrtille
Nu har jag sått fjärilskrasse som jag i en annan tråd läste kunde bli ett bra insynsskydd. Jag har tänkt spänna snören mellan min balkong och grannens ovanför. Räcker det till att klättra uppför? Det kanske blir lättare för den att få fäste om det är ett slags nät? Jag valde bort blomsterböna för att jag läst att den behöver en kraftigare spaljé, men det beror väl på att det blir för tungt när den väl får bönor?
Nix
Min erfarenhet är att fjärilskrasse är tacksamma klättrare. De har inte varit så tunga eller kraftiga i stjälken hos mig och klättrat lätt och bra. Vi har innätad balkong och de var insynsskydd förra året, då klättrade de i nätet så fint.

[attachment=34522:kl_ttran...lskrasse.JPG]

[attachment=34521:N_rbildn...l_ttrare.JPG]

Svårt att säga om det räcker med snören, beror ju på hur kraftiga snören, hur de sätts upp osv, men kan du spänna de som ett slags nät vore det kanske bäst.
Hoppas det blir bra!! Fjärilskrasse är en av mina favoriter, jag har också sått det i år!
tummenupp.gif
Ingrid Zon3
Jag tycker det är snyggare med snören än med nät. Framför allt enklare när man ska ha bort det på hösten. Jag har dragit i skruvöglor i planket och trätt snöret i zickzack (upp, ner, upp, ner). Blev snyggt med grovt natursnöre.
Den "spaljén" kostade väl 50 kr i material smile.gif
myrtille
Jag hade också tänkt mig ett system med snören genom öglor. På bilden ser det ut som att den skulle klara det. Den kanske till och med kan klänga runt sig själv när den vuxit till sig lite. Tack för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon