Limpan86
Hej har frösådda petuniaplantor som börjar växa till sig. Stjälken är väldigt tunn och smal även om själva plantan är fin. Tål den att planteras lite djupare än den stått i den första krukan? Alltså så att de nedersta bladen hamnar precis över jorden?
GunnellF
CITAT (Limpan86 @ 11-05-2009, 19:34) *
Hej har frösådda petuniaplantor som börjar växa till sig. Stjälken är väldigt tunn och smal även om själva plantan är fin. Tål den att planteras lite djupare än den stått i den första krukan? Alltså så att de nedersta bladen hamnar precis över jorden?

Ja, det kan du göra. Se även till att vara lite försiktig med vattning så får du kraftigare plantor och använd också bra gödning. Om plantorna är väldigt skrangliga kan du toppa dem.
vårälskare
Ett tips är att se till att det är ganska svalt iallafall nattetid. Jag sätter ut mina i växthuset där det på nätterna bara är runt 10 grader och då får man låga kraftiga plantor. Jag sätter alltid ner mina ganska djupt så hjärtbladen kommer ner mot jorden och sedan om dom vill ränna så kupa försiktigt upp runt stamen så dom får stöd. Lycka till.
hallonrosa
Är det svårt att få petunia att gro? Är dom svåra att sköta? Tycker Weibulls "Petunia Double Cascade Orchid Mist" ser så fina ut smile.gif
Limpan86
mina var inte svåra att gro men fröna är så jäkla dyra och det är ofta bara ett fåtal i varje påse så det gäller att vårda dem ömt. Måste säga att mina tagit sig väldigt bra och jag är en nybörjare.
Eva 33c
CITAT (hallonrosa @ 12-05-2009, 14:27) *
Är det svårt att få petunia att gro? Är dom svåra att sköta? Tycker Weibulls "Petunia Double Cascade Orchid Mist" ser så fina ut smile.gif

För det mesta brukar de både gro och växa snällt. Men petunior behöver nog runt 10 veckor "från sådd till planta" vilket gör att det är lite sent om du vill ha blomning från och med juni. Men det kanske inte gör något om de börjar blomma senare, för sen håller de ju på tills frosten tar dem.
manon
CITAT (hallonrosa @ 12-05-2009, 14:27) *

Jag sådde just precis denna sort förra året och de var en stor succé för mig. smile.gif (Jag är måhända ingen nybörjare men definitivt inget proffs heller.) Alla frön grodde och det blev jättefina plantor som blommade ända till frosten tog dem. Måste säga att petuniorna är en av de enklaste växter som jag har testat att så. smile.gif
hallonrosa
Tack så mycket för svaren! biggrin.gif När bör man så? Petunia är ettårig eller? Jag får nog vänta tills nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon