Red Top
När jag läste gräslökstråden kom jag att tänka på min franska dragon.

I fjol gjorde jag som alla andra år. Köpte rosmarin i mataffären och odlade i kruka från april tom oktober då den fick följa med hem till stan.

Utöver rosmarin köpte jag oxå koriander och fransk dragon. Timjan och gräslök har jag sedan många år i kryddrabatten. Allt köpt som färska kryddor i mataffären. Basilika sår jag lite då och då.

När vi, och alla pelargoner och andra växter, skulle åka till stan för att gå i ide över vintern, var jag tvungen att lämna vissa saker kvar. Bl a min fina franska dragon, som vuxit till sig i sin terrakottakruka, från april. Jag hade krukat om den och knökat ner den i en stor plastkruka, men, men den fick inte plats i bilen.

Jag ställde den i ett vindskyddat läge i söder. Bad om ursäkt och tog farväl.

Döm om min förvåning när vi kom tillbaka i början av april, efter drygt fem månader, och den levde i högönsklig välmåga. Hela krukan var full av nya skott, som bara skrek efter vatten och omvårdnad.

Ett litet tillägg: Det är zon 4-5, där den lyckats överleva!

Så här ser den ut i dag:

Fransk dragon

Edit: Tillägg
Ingrid Zon3
Härligt! Och kul att höra att fler har positiva erfarenheter av att återanvända "mataffärsörterna"!
Pia L
Jag gjorde samma sak för flera år sedan, men med misstaget att inte ha den i kruka, jag satte den i en pallkrage och den har konkurrerat ut allt som fanns där....inklusive kirskålen.
Även om affärerna har etiketter där det står "Fransk dragon" så är jag nog lite lur på att det är RYSK dragon dom säljer, jag har lite svårt att tänka mig den Franska dragonen så aggressiv i växtsättet och dessutom att den blir som en bambuskog på nära 2 meter hög.
Dessutom så tycker jag inte att affärernas dragon är så aromatisk som den äkta franska.

Jag kom på att jag kanske ska tillägga att detta var i Sundsvall
Red Top
CITAT (Pia L @ 12-05-2009, 07:58) *
Jag gjorde samma sak för flera år sedan, men med misstaget att inte ha den i kruka, jag satte den i en pallkrage och den har konkurrerat ut allt som fanns där....inklusive kirskålen.
Även om affärerna har etiketter där det står "Fransk dragon" så är jag nog lite lur på att det är RYSK dragon dom säljer, jag har lite svårt att tänka mig den Franska dragonen så aggressiv i växtsättet och dessutom att den blir som en bambuskog på nära 2 meter hög.
Dessutom så tycker jag inte att affärernas dragon är så aromatisk som den äkta franska.

Jag kom på att jag kanske ska tillägga att detta var i Sundsvall

Du kan ha rätt. Men den ryska blommar ju villigt med vita blommor. Min blommade inte förra året, åtminstone inte vad jag såg. Den franska dragonens blommor är ju gröna och rätt oansenliga. Jag ska hålla koll i höst.

Att din tom knäckte kirskålen var ju positivt. Kanske ett tips att vidarebefordra till alla som har problem med kirskål. Plantera in en lika invasiv växt, som doftar godare. giggle.gif

Tillägg: Om du odlar i Sundsvall, befinner vi oss ju i stort sett i samma zon. smile.gif
Wilmer
Oj så kul! Hoppas det är den franska du har, annars får du reklamera hos affären happy.gif
noora
Jag har hittat fransk dragon i mataffären, så det är inte omöjligt att hitta smile.gif

Däremot har jag inte fått den att växa speciellt kraftigt, vare sig om jag köper den i plantskola eller mataffär. Jag köper fler plantor varje år eftersom de inte tar sig. Till slut borde jag väl ha tillräckligt många plantor för att det ska bli någon skörd att tala om...
EKLO
CITAT (Red Top @ 12-05-2009, 09:13) *
Du kan ha rätt. Men den ryska blommar ju villigt med vita blommor. Min blommade inte förra året, åtminstone inte vad jag såg. Den franska dragonens blommor är ju gröna och rätt oansenliga.

Jag knycker tråden med en vanlig fråga: Är blomningens färg säkraste sättet att vara bombis på om det är fransk eller rysk? Frågar för att jag har en som blommade gulgrönt förra året, och som nu skjuter nya skott. Jag har inte riktigt fattat om den är riktigt så god som den franska ska vara - dvs det känns inte riktigt så...?
Red Top
CITAT (EKLO @ 12-05-2009, 19:46) *
Jag knycker tråden med en vanlig fråga: Är blomningens färg säkraste sättet att vara bombis på om det är fransk eller rysk? Frågar för att jag har en som blommade gulgrönt förra året, och som nu skjuter nya skott. Jag har inte riktigt fattat om den är riktigt så god som den franska ska vara - dvs det känns inte riktigt så...?

Det du har är säkert fransk dragon. tummenupp.gif

Jag hittade den här gamla artikeln på odla:Dragon

Det är med den, som med andra färska kryddor. Smaken blir inte lika markant, som den torkade. Pröva att torka ngr blad så får du känna. smile.gif
Chamomille
Rysk dragon smakar ingenting. Halm eller hö kanske. Smakar och doftar dragonen så är den Fransk. Vår dragon (Fransk såklart) sprider sig hejdlöst. Fick en liten tuva av en väninna förra året som nu är mellan en halvmeter och en meter i diameter. Väninnan håller på att bli galen på sin planta som hon har i växthuset. Hon river och sliter loss stora tuvor titt som tätt för att hålla den i schack giggle.gif
Alexander-VG-zon3
kul att den klarade sig ! har också haft en ''franskdragon'' som klarat vintern i zon 3-4 i inköps krukan utan skydd, köpte den på mataffären också.
dock är min en Ryskdragon som jag även tror att din är (vet inte säkert tänker mest på härdigheten på din planta). den Ryska är mycket härdig plus så smakar den tråkigare än den franska. smakar din gott så är det nog en fransk du har. som Chamomille skrev så smakar den Ryska väldigt tråkigt.

oftast även på plantskolor säljs Ryskdragon under namnet Franskdragon.
Red Top
Min både smakar och doftar alldeles utsökt. giggle.gif kompiskram.gif

Så nog är det en liten fransos eller varför inte fransyska. smile.gif
Wilmer
Min smaklösa ryska dragon har åkt i komposten, den var bara stor och ful. Ska hålla ögonen öppna för fransk och även smaka av plantan innan köp - kan man vara säker då?
noora
CITAT (Wilmer @ 13-05-2009, 10:46) *
Min smaklösa ryska dragon har åkt i komposten, den var bara stor och ful. Ska hålla ögonen öppna för fransk och även smaka av plantan innan köp - kan man vara säker då?

Om du en gång smakar på fransk dragon så känner du igen den lätt på smaken sedan smile.gif När den är färsk är smaken kanske inte som man förväntar sig, men den har mycket smak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon