Jennyirene
Förra året satte vi ett antal funkior i vår nya rabatt. Är helt blåbär när det gäller trädgård så nu undrar jag när de borde komma upp!? Jag klippte av visset för någon månad sedan men jag ser inte att de är på väg upp än. Jag hade hoppats att de skulle bli större i år men jag satte dem för exakt ett år sen och då var de ju ändå någon dm..... Har de dött eller något, har jag gjort fel? Sedan en fråga till, bör jag ge dem någon typ av näring nu?....om de nu lever...
GunnellF
Det är bara att avvakta, rätt som det är så sticker de upp!! tummenupp.gif Ingen anledning att oroa sig än i alla fall.
Ceria
Jag har haft funkior i några omgångar (mördarsniglarna tog en omgång mad.gif ), och jag har märkt att olika sorter kommer upp lite olika. De jag har nu tittar upp med ganska stora skott redan, medan de förra jag hade inte tittade fram förrän i slutet på maj. Så ha tålamod smile.gif. Har dock ingen aning om vilka sorter det är frågan om biggrin.gif ...
tepa
Hej

Jag har hört att man inte ska ge näring förrän växten kommit igång, så jag skulle nog vänta.

Mvh Tepa

ingrids
Jag, som är lite otålig av mig, har faktiskt kastat ut funkiorna från min skuggsida. De kom inte upp på evigheter och jag var helt säker på att de dött. Så jag håller med Gunnel och Ceria om att de nog kommer i sinom tid.
Ywonne
Jag har Funkia på flera ställen i trädgården, och de har kommit upp olika beroende på om det är sol eller skugga...och så är det varje år...de som står i skuggan...är betydligt senare än de som står i sol - halvsol...
så avvakta du...de kommer nog
KarinSKARA
Hej Jennyirene!
Jag har snart 500 olika Hostor och jag kan nästan lova dig att den kommer före Maj månads utgång. Det är svårt att ta död på en Hosta, de klarar de mest underliga placeringar och jordar. Bara minisorter är kinkiga, oftas beroende att de har svårt med vinterfukt.
Här hos mig i zon 3 har inte ens helften av alla tittat upp med mer än en lite spets medan en del redan är uppe 30 cm.
Allt beror på Sort, Läge OCH storlek.
Gödning ger du när bladen kommit upp lite så du ser VART den sitter.

De du planterade förra året var säkert drivna i växthus eller nyinporterade från t.ex. Holland som ligger före oss med våren. Var glad för att de inte kommit upp för mycket ännu. Hostor gillar inte nattfrost och än är inte faran över för kyliga nätter.

Inget är som väntans tider. rolleyes.gif

Karin //
Jennyirene
Tack för era svar! Nu har de kommit upp i raketfart och redan blivit ganska stora. Hann inte gödsla dem när de var små men jag antar att det går att göra det även nu. Vad ska jag gödsla med för bäst resultat då?
GunnellF
CITAT (Jennyirene @ 02-06-2009, 13:35) *
Tack för era svar! Nu har de kommit upp i raketfart och redan blivit ganska stora. Hann inte gödsla dem när de var små men jag antar att det går att göra det även nu. Vad ska jag gödsla med för bäst resultat då?

Kogödsel funkar bra, som exempel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon