oby1
Hej!

Jag bor i Helsingborg, i ett ett endast 5 år gammalt ormåde. Vårt hus ligger
på en gammal åker, men man har kapat av ca 1½ m av det fina ytskicktet, så vi har fått kämpa hårt för att göra den tunga lerjorden odlinbgsbar. Tomten är rätt rymlig, på ca 700 kvadrat exkl byggnader.

I trädgården har vi lyckats bra med i stort sett allting utom våra träd. De växer dåligt, får svampsjukodommar eller dör bara. Detta trots att vi grävt rymliga gropar med grus i botten och blandat i både torv och sand, på samma sätt som vi lyckats väl med våra rabatter.

Nu vill vi ha ett stotligt träd på framsidan. Trädets höjd ska väl vara sådär 3-6 m. Funderar på rönn (dodong), men den kostar en hel del (ca 750:-). På baksidan tänkte vi kasta bort vårt päronträd som dratt på sig rost (-ja vi har Enar i närheten). En hängbjörk lockar och vi tror den skulle trivas bra i den lite våtare marken vi har där. Tyvärr är den också svindyr; ca 1000:-.

Med tanke på att vi "förlorat" 5 år och träden vi tänkt oss är dyra, så vill vi gärna ha råd. -Antingen om andra bra träd eller hur vi ska fixa det så de överlever.

Med vänlig hälsning

Rikard
Cilla
Ja, träd är inte lätta att plantera... Varför era träd dött är svårt att säga, men det är nog bra att försöka reda ut ionnan ni gör en ny trädsatsning.

Vilka sorter dog för er? Vet ni vilka svampsjukdomar de fick, eller hur de yttrade sig innan de dog?

Som du beskriver jorden kan det precis som du redan gissat, bero på att området blir lite vattensjukt. Både björk och rönn klarar detta bättre än många andra träd, men kanske måste ni göra något åt dräneringen ändå.

Blandningen av sand och torv till träd är inte bra. Det är stor skillnad på perenner och vedartade växter på det sättet. Det skapar en alltför sur miljö. Som grundregel kan sägas att träd vill ha ungefär lika delar av ler, sand och kompost. Den kompost man gör själv med hjälp av insamlade löv och växtdelar i trädgården är mycket bättre än den torv man köper. Lövkomposten behöver inte vara förmultnad, men trädgårds- eller matkomposten som innehållit gröna delar och matrester bör vara det.

Man kan också använda köpejord som ett tillskott, och jag brukar använda antingen ren kogödsel (brunnen) elelr naturgödslad köpejord. Detta får man betrakta mer som näringstillskott än som jord. Den ler ni har + egna löv är grunden.
oby1
Hej!

... och tack för ditt snabba svar.

De träd som klarat sig dåligt är ett äpple- och ett päronträd. Båda träden fick rostfläckar - vilket endast päronträdet borde ha fått enligt en plantskola
jag hörde med. Där sa man också att päron är hopplösa i Skåne, med de varma fuktiga vintrarna.

Det träd som dog var en Japansk körsbär (hängande). Enligt plantskolan
torkade den troligen ut för jag alltför tidigt sådde gräs kring det. Jag borde ha vetat bättre (men grannen gjorde så och hans har klarat sig fint). Har en upprättväxande jap körsbär också och den har jag nu tagit bort gräset kring de träd jag har kvar och lagt ut täckbark.

Det var eg inte mycket torv och sand jag blandat i jorden, bara ca en spade av var. Det mesta är köpejord och så lite färsk hästgödsel från intilliggande hästgård.

Nu har jag hunnit plantera en hängbjörk på baksidan där det är fuktigare mark. Den borde väl klara sig? När det gäller framsidan har jag ändrat mig och vill gärna ha en Fjäderkaragan istället för en rönn (dodong). Den ska vara anspråkslös har jag läst.

Med vänlig hälsning

Rikard Bjurenbäck
Anders zon III
När jag började med trädgård blandade jag lite färsk gödsel i planteringsgropar för träd och de träden dog. Blev väldigt förvånad av hur känsliga de var - andra etablerade träd hade ju bara reagerat med tillväxt. En liten aning kan man ha men det får inte komma i kontakt med rötterna. Bättre att ha komposterad gödsel.

En annan svår sak i er trädgård är den kompakta leran. Att gräva en grop i sådan ger för mycket vatten där under vintern, även om man har grus i botten. Vattnet måste kunna rinna vidare nånstans. Lera har man som tätning i dammar och kanaler! Så tätt kan det bli!

Vet nu inte om det var de här två sakerna som var skälen till problemen - bara en fundering...
Cilla
Rickard, det är naturlitgvis omöjligt att komma med annat än gissningar. Jag gissar i linje med Anders - att det var för näringsrik jord som trädet kom ned i. Köpejord är normalt ganska kraftigt gödslad, och hästgödsel på det är det också. Lerjord har också hög näringshalt.

Det är säkert inte näringsrik jord du behöver för kommande planteringar, men mer humus från löv eller välbrunnen kompost.

Ett test för att kolla dräneringen där trädet ska stå är att hälla några hinkar vatten i hålet. Efter en timme ungefär ska vattnet ha runnit bort. Har det inte det kommer ditt träd att stå alltför vattensjukt. Antingen kan man gräva djupt och lägga ett rejält lager makadam längst ned, eller ännu bättre leda bort vatten från området där trädet ska stå.
oby1
Tack för alla tipsen!

Ja, leran är ett problem. Men det håller på att bli bättre. Jag har
dränerat så mycket jag kan genom att handgräva fram till de dränerings-
rör som ligger jäms med vår vall. Nästa steg skulle vara att hyra en maskin, men den måste i så fall ner minst en meter i marken och det är inte lätt att hitta maskiner som gå så djupt. En liten grävmaskin skulle förstöra halva tomten. Vi har i alla fall inte någon sjö längre på tomten, som vi fick för tre
år sedan när huvuddräneringen slammade igen.

Men det är inte lika mycket vatten överallt. Där äppleträdet stod var
det dock riktigt surt. På framsidan ligger vattennivån djupt, så jag tror
nog mer på torka eller övergödning just där. Min erfarenhet är att första
året "med ny grop/rabatt" är värst. De rabatter vi grävde under de första
åren kunde man sjunka ner i till knäna. -Sedan vi slängt på rejält
med täckbark och väntat, har de blivit fasta och fina. Rosor, perenner, lökar
mm trivs nu utmärkt och rabatterna är lagom fuktiga året om.

Att torv är skadligt för många träd visste jag inte. Men när man
blir rådd att gräva ner sitt persikoträd i enbart torvmull, kan man lätt
förledas att tro att lite torv är bra för fler träd. Löv ska väl i alla fall
inte bli så svårt att få tag i nu, under den här årstiden. :-)

/Rikard
andreas i uppsala
vad sägs om ginkgo.De ser inte så dumma ut prcis.Mycket fina höstfärger.Spännande barr(trinangelliknande)Och den har en speciel historia också.Den tål avgaser.( flera ex i new york)
zon I-II(III)
oby1
Öööhh...

Ok - Ginkgo. Det låter ju spännande. Vilket slags träd är
det då? Är det en rönn kanske, för de tycks ju ha rätt
roliga namn, som t ex Dodong.

Du har ingen länk till en bild eller så, så man kan se
hur den ser ut?

/Rikard
Cilla
Ginko biloba

Ginko är förmodligen jordens äldsta existerande trädart. Hemlandet är Kina, och den är också väl spridd i Japan. Ginko är mycket isolerad i växtsystemet, i nutiden finns det endast den enda arten Ginko biloba, som är det klassiska exemplet på ett levande fossil. Dess föregångare, som är kända som fossil från jordens medeltid, går ej att skilja från trädet som lever idag! Det susade i kronorna av ginkoträd samtidigt som jätteödlor plumsade omkring på jorden för drygt 200 miljoner år sedan. Människan i nuvarande tappning har funnits i ca 40 000 år och som upprätt tvåbenting i ca 1 miljon år.

Det som ser ut som blad är egentligen barr. Fortplantningen är mycket primitiv. Ginko blommar inte i Sverige, men parker söderut i Europa kan man om våren se dess hängen. På friland klarar den sig så nordligt som i Västerås. I växtsättet påminner den något om ett gråpäronträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon