Calle Zon1
Hej, hade tänkt byta häck på framsidan som ligger i en kurva. Därför vill jag inte ha häcken högre än 80-90 cm. Resten av tomtgränsen har avenbok, men jag är osäker på om avenbok blir så fin om man klipper den riktigt lågt. Någon som vet?
HelenJ
Det ska nog kunna gå. Men om du kapar den så lågt kan du inte ångra dig sedan, för de har genomgående stam och ska inte toppas förrän de nåt slutlig höjd.

Vore det inte bättre med nåt annat alternativ, t ex liguster eller måbär? Jag kan tycka det är lite slöseri med avenboken...
Aqvakul
Avenbok är snyggt även på den höjden, tycker jag
Calle Zon1
Tack för de snabba svaren! Blev lite panik när grävmaskinisten jag ringde igår kom 12 timmar senare. Hade väntat mig att det skulle bli i höst smile.gif

Tidigare stod där nån sorts spirea i kurvan och bortsett från disciplinproblem när det gällde höjden tyckte jag det såg oordnat ut med 2 olika sorter längs samma tomtgräns. Kanske om man ordnat med en naturligare övergång, men som det är nu står det mellan låg avenbok eller staket.

När det gäller att inte kunna ändra sig och låta den växa upp senare så hoppas jag att jag även när MINA barn växt upp kommer att prioritera sikten i kurvan wink.gif
Gossen Ruda
Det är lite överdrivet med toppningen. Visst blir det bäst om man låter den växa till rätt höjd och toppar den då men enligt min mening går det utmärkt att släppa upp den senare. Däremot är det inte nog inte så bra att toppa den för tidigt och sen släppa upp den lite varje år. Det går även bra att kapa den på höjden långt senare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon