Sarasl
Hej!

Jag tog bladstickling från en av mina Saintpaulia plantor som är mörkgrön i bladfärgen. När de nya bladen nu kommit upp invid "ursprungsbladet" är de allihop (ca 10 st) helt limefärgade! Vad kan ha hänt? Lider de brist på något eller har de fått någon otrevlig ohyra/sjukdom som ännu inte syns på annat sätt? I övrigt ser de helt välmående ut och är väldigt dekorativa.

Hälsn.
Sara
Meriona
Är det de pyttesmå nya bladen du menar så brukar de vara mycket ljusare?
Sarasl
Ja, det är alla de nya bladen som är så ljusa, de största har hunnit bli som en 1 krona i diameter. En bit kvar innan de är lika som de fullstora m.a.o. Du tror inte det är mjöldagg? Har upptäckt det på Saintpaulior i rummet brevid nämligen och är orolig att även dessa ska ha fått det... crying.gif
Farmor
Jag tror inte att det är mjöldagg, snarare att det saknas klorofyll. Prova att vattna med näring, typ Substral och endast halva den rekommenderade dosen.

Lycka till!
Sarasl
Tack "Farmor" wink.gif !

Ska testa näringstillskott.

/Sara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon