Full version: Odla Kål i Zon 6
Ades
Går det och är det någon som har erfarenhet av att odla kål i zon 6?
KURT
Det finns väldigt många sorters kål! Om du bara undviker de som skall ha en mycket lång odlingssäsong, samt de som inte gillar långa dagar så går det utmärkt. Odlar man någon kålsort som kan angripas av kålfjäril, så är det bra om man täcker med täckväv eller kålnät.
GunnellF
Det går bra att odla kål i zon 6. Jag är själv uppvuxen med en trädgårdsälskande mamma i zon 6... tummenupp.gif

Det där med zonindelning handlar om mest om perenna växter och framför allt buskar och träd, som måste klara av att överleva vintern. Sommartid är det ju varmt även i Norrland! Och ljust dygnet runt...
GunnellF
Kan väl tillägga att Brysselkål inte funkade så bra i min mammas odlingar, tror att kravet på odlingstid är för lång. Även en av mina systrar odlade en hel del kål, olika sorter och då även på gränsen till zon 7.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon