Full version: Blommor i skugga?
Petsie
Hej!

Jag har en rabatt som ligger nästan helt i skugga, under de ljusaste månaderna blir det lite morgonsol bara. Rabatten är i trädgårdens södraste hörn i skuggan av grannens barrträd och ligusterhäck. Nu vill jag ha tips på växter (alla storleker) som kan trivas där och där själva blomman är STOR. Vill också ha tips på växter utan blommor som bara ger grönt. Någon som har idéer? Kan tillägga att det är i zon 1 och att jorden är mullrik och sandblandad. Rabatten är ganska vindskyddad.

Tack alla! biggrin.gif
Mariann
Vintergröna, den blir ca. 20-30 har små vita blommor.
Funkia/Hosta finns ju i diverse storlekar dom är ju också jätte frodiga, blomman kanske inte är så speciell men BLADEN!
Har för mig att höstanemoner tål skugga och de har ju förhållandevis stora båda rosa o vita blommor.
kerstin z5-6
Aconitum vulparia
En väldigt söt stormhatt som liknar små fåglar, och vill ha det skuggigt
Digitalis -fingerborgsblommor går bra de med , Heucera-alunroit gillar skugga och där är ju bladverket vackert och finns i allt från blodrött till silver ioch brons
estet
Varför inte perenner med blomspiror/plymer de kan ju upplevas som "stora".
Ex. nån Astilbe, Klippstånds eller Koreansk plymspirea?
Kajsa
Och några till, Lungört, olika Vivor, Gullstav, Höstsilverax 1,50- 2m vit
Strutbräken (ormbunke) Blåsippa, Kungsängslilja rutig blomma sätter
man lökar nu på hösten, Japansk starr gräs ca 60 cm, Praktlysing,
Stormhatt. Här lite marktäckande växter för skugga,
Hasselört, Ormöga, Revsuga röda blad, fänrikshjärta, penningblad,
nävor, nunneört.
Petsie
smile.gif

Tack för alla tips! Ska leta bilder och se hur de olika ser ut!

Tack, tack.
cissi i onsala
Tremastareblommor (jag har en blå och en läckert vinrödceris, den sista syns på långt håll)är en hit och funkar i halvskugga, blommar från juni-sept står det, men mina blommar nu med. Höstanemon triv i halsvkugga och har stora blommor. Vackert på tidig vår är blommande skuggbräcka om man har många, marktäckare som har blomstänglar som påminner om brudslöja.
Även stjärnflockan är en blomma för halvskugga som finns i rosa/vit och två olika vindröda färgställningar, den blommar lika länge som tremastareblomman. Murreva är en skuggtålig långblommare finns i vitt och i lila, likaså blommar gulnunnerört länge och tål det mesta.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon