Full version: Törnhäck efterlyses
notsogreenfingers
Hej, min tomt gränsar mot en allmänning. Idag har jag ingen naturlig avgränsning ut mot allmänningen, vilket har gjort att mindre nogräknade personer/barn springer ut och in på tomten.

Jag vill nyplantera en tät törnhäck, som är tålig. Jag bor i gränslandet zon 2-3 och jordmånen är tyvärr inte den bästa. Tomten byggd på gammal "sumpig" skogsmark som gärna förblir blöt på höstar/vintrar (förhållandevis dålig avrinning).

Tacksam för förslag på lämplig häck. Det får gärna göra ont att springa in i den... biggrin.gif
Sylvia
Du kan plantera de riktigt taggiga rugosa-rosorna som Rosa rugosa 'Hansa'. Då får du både en vacker blomning och goda nypon och ingen kommer igenom denna häck när den väl har vuxit upp!

Alternativ är olika järnekar eller varför inte slån!
[attachment=34542:Sl_nbuskar.jpg]
pianja
Åh, slån är så vacker i blom! smile.gif Och bären sedan... saften är god och för dem som nyttjar starkt är likör riktigt fint. Men trivs den där det är sumpigt? De finaste bären jag sett växer på branta sluttningar ner mot havet. Antar att där är rätt torrt. Har annars själv funderat på slån. De borde till och med hålla grannarnas kor ute. naughty.gif
Sylvia
Slån trivs tydligen nästan var som helst. Buskaget du ser på bilden finns här hos mig, på en äng mot en skogsbryn där det är rätt så blött på våren men som sedan torkar upp under somamren.
Huggorm
Kanadahagtorn, dom har tornar som är upp till 5cm. Springer man på en sådan så har man lärt sig något sedan. Men jag vet inte vad dom tycker om fuktiga lägen unsure.gif
notsogreenfingers
Det gillar vi, ont ska det göra. Slån eller kanadahagtorn låter som något som kan passa mig! Tack för era tips!

Azur
Även Havtorn. Vackert bladverk, vackra nyttiga bär, tål fukt, tornig. Trendig just nu också.

Men det slutgiltiga i taggighet är nog ros, t.ex. en Äppelros (krökta taggar som hakar fast) eller som nämnts Vresros (raka taggar). Det är botanisk taggtråd.
Ingrid Zon3
Av ovanstående förslag skulle jag nog välja hagtorn, som inte sprider sig lika mycket med rotskott. Bara halvkul att rensa slånbuskar...

Det gör ju liksom lika ont innifrån tomten som utifrån whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon