Nu är det häckplantering för hela slanten. Ska dela ca 8 m avenbokshäck med grannen. Grävt och förberett och står nu i begrepp att shoppa.
Vi bor mitt emellan två seriösa plantskolor (ca två mil åt varje håll). har bra erfarenhet av båda.
Grannen kollade med den ena och fick priset 290 kr per krukodlad 1 m planta. Där var det beställningsvara.
Jag kollade med den andra, som hade tillräckligt hemma på lager. Han skulle ha 98 kr för motsvarande storlek. (Där beställde jag samtidigt beställt 24 st häggmispelplantor)
Nu blir jag alldeles förvirrad. Kan det skilja så mycket?
Kan det bero på att det är lagervara, och att de vill bli av med dem nu? Eller att jag beställde annan häck samtidigt?
Men så stor skillnad? Funderar på att ringa och fråga, men jag skulle vilja ha er expertis i området först

Är det nåt speciellt jag ska fråga efter?? Finns det olika sorter? Hur skulle ni ha tänkt?
notsogreenfingers
12-05-2009, 09:37
Köpte ett större antal avenbokplantor förra våren. De var drygt 50 cm höga och kostade 19 kr/styck. 290 kr för en 1 m hög planta låter fullständigt vansinnigt, men jag är förstås allt annat än expert på häckar...
Håller med det känns väldigt mycket.
tycker du 98 känns mer rimligt?
hm börjar tro att den dyrare var ett meterpris som grannen fick. kan det stämma? 3 per meter skulle ju ge knappa hundringen per planta.
Ingrid Zon3
12-05-2009, 10:15
Men varför inte kolla igen med båda ställena? Är det så att den ena har ett pris som är tre ggr högre än den andra kanske de har nån förklaring till det. Det är ju knappast så att ni behöver köra med sluten upphandling utan spela ut dem lite mot varandra.
har ringt några gånger nu på förmiddagen, men inte fått svar ännu. fortsätter givetvis att ringa.
Egentligen var väl frågan om 290 kr var normalpriset och vad det i så falla är för "fel" på den billigare. Om den är så mycket sämre att man ska välja bort den.
Jag spånar mest nu. Irriterande att inte få svar när man ringer, men jag vet att de inte är jättemånga som jobbar där, så det kan väl vara svårt för dem att svara om de står med kunder ute i trädgården...
notsogreenfingers
12-05-2009, 11:54
290 kr per meter, dvs. ca 3 plantor per meter låter mycket mer rimligt. Jag har iofs ingen aning hur mycket 1 m höga plantor ska kosta, men med tanke på att de har vuxit åtminstone en säsong mer än de som jag köpte, så tycker jag väl personligen att priset inte låter hutlöst. Ska du handla många så passa på att pruta ned priset.
Nu har jag fått klarhet.
det första stället hade plantor som de kallade ungträd, och som är ca 100-125 cm höga. Kostnad 290 kr per planta
Det andra stället: 80-100 cm, pris 98 kr. detta alternativ blir det för vår del.
Tjockepoffa
12-05-2009, 18:31
Beställde 70 st Avenbok häromdagen.
Priset var 10 plantor 195:- 50-80 cm
Monica B
12-05-2009, 18:40
Hmmmm, jag köpte Avenboksplantor förra veckan till min nya häck för 12.90 styck här i Skåne. Det tyckte jag var ett mycket bra pris. Plantorna är 50-80 cm höga. Inte attan skulle jag gå och köpa Avenbok som kostar 290 per styck inte, inte heller om dom kostade 98 kronor per styck. Det blir ju en halv förmögenhet för en 8 m lång häck!
[attachment=34564:Signatur.jpg]
Varför köper ni krukat? De kostar fyra gånger så mycket/st mot barrotade! För 290:- får ni istället 20 plantor som räcker till 7meter!
Nettan8
03-07-2010, 20:55
CITAT (Monica B @ 12-05-2009, 19:40)

Hmmmm, jag köpte Avenboksplantor förra veckan till min nya häck för 12.90 styck här i Skåne. Det tyckte jag var ett mycket bra pris. Plantorna är 50-80 cm höga. Inte attan skulle jag gå och köpa Avenbok som kostar 290 per styck inte, inte heller om dom kostade 98 kronor per styck. Det blir ju en halv förmögenhet för en 8 m lång häck!
[attachment=34564:Signatur.jpg]
Var köpte du dessa plantor???
Shabbadang
04-07-2010, 10:03
CITAT (MariaS @ 12-05-2009, 21:20)

Varför köper ni krukat? De kostar fyra gånger så mycket/st mot barrotade! För 290:- får ni istället 20 plantor som räcker till 7meter!
Visst är det så. Barrotat är alltid mycket billigare, och ofta får man en kraftigare kvalitet också. Det gäller även buskar. Så ska man ha många buskar eller häckplantor lönar det sig nästan alltid att beställa hem barrotat. Men naturligtvis blir man då begränsad till sen höst eller tidig vår.
Järfälla
07-07-2010, 08:44
Ungträd har något år på nacken, beskurna och omplanterade. Kan vara frilandsodlade, så roten krukas vid försäljning, eller kommer med klump (i säckväv), dvs du får ett större rotsystem. Kvalitetéerna går inte att jämföra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.