Vi har en slänt utanför tomten som är full av ogräs och som jag skulle vilja täcka med murgröna (efter rensning, naturligtvis). Där slänten slutar går den över i gräsmatta. Kan jag plantera murgröna högst upp och få den att växa ner och täcka slänten? Eller måste den planteras längst ner, vilket inte går att genomföra?
GunnellF
12-05-2009, 11:20
Alltså, murgröna växer åt alla håll - kan du inte plantera dem mer på mitten av slänten så att de breder ut sig både uppåt och nedåt? Eller så får du hålla efter överkanten genom att klippa bort eller tvinga ner kvistarna. Det beror ju på hur bred slänten är också... tänker på valet hur du ska plantera.
Tack för svaret! Slänten är ett par meter bred och om jag planterar mrugröna på mitten (vilket bör kunna gå... problemet är att kommunen klipper gräset, men de kommer aldrig att köra upp i slänten, så vi borde kunna plantera där) kan den gärna få växa upp på vårt staket av armeringsnät. Jag hade tänkt täcka det med murgröna från början, men det är placeringen av växterna som är den stora frågan. Jag kanske får börja med ett av ställena för det blir nog väldigt dyrt att köpa så många plantor. Hur stor yta kan en murgröna täcka? Slänten är nog 12 meter lång, ungefär.
Murgröna kan täcka en bra stor yta om den har optimala förhållanden. Men man bör nog fundera på att ha markduk eller något under så att den slipper konkurrera med gräs eller ogräs, sedan kan man täcka markduken med bark, grus eller något.
ingrids
12-05-2009, 13:39
Visst kan man ta sticklingar av murgröna, och om man gör hål i markduken Kurt rekommenderar kan man få den att rota sig vilket på sikt ger fler plantor det med.
Vilka bra tips! Vad är optimala förhållanden? Tror knappast att det är det...
GunnellF
12-05-2009, 14:12
CITAT (Thé @ 12-05-2009, 15:03)

Vilka bra tips! Vad är optimala förhållanden? Tror knappast att det är det...
Hittade detta om murgröna:
http://www.bakker.se/G_487/Sj%C3%A4lvkl%C3...edera-helix.htm
CITAT (GunnellF @ 12-05-2009, 15:12)

Tack, det minns jag nu att jag visst läst en gång. Slutsatsen verkar vara att den kan växa var som helst
Huggorm
12-05-2009, 17:34
Jag tror murgrönan är mycket piggare på att breda ut sig nedför en söderslänt än norrslänt
Aqvakul
12-05-2009, 17:40
Jag är tveksam till markduk, då murgrönan naturligt brer ut sig med avläggare. Ogräs måste rensas, men mycket försiktigt. Många "vaktmästare" använder skyffeljärn och räfsor och sliter upp de rotade avläggarna.
Monica B
12-05-2009, 19:53
Alltså, här är en som ständigt för ett krig mot denna växt - murgrönan alltså. Den växer precis lika bra i norr som söder, uppför, nerför, horisontellt eller hur ni nu vill ha det. Med andra ord, den växer precis lika bra var som helst. Se bara till att hålla den inom sitt angivna område, den har en tendens att ta över och då blir det inte lätt. Då har man den överallt! Det täcker precis allt. När jag flyttade in i mitt hus så fanns (ja den finns fortfarande kvar på delar) murgröna på en stor del av tomten, utefter marken, upp i träd, upp i staktet och så vidare. När jag började rensa bort den murgröna som täckte marken så upptäckte jag att där fanns faktiskt växter som inte haft en chans tidigare, där fanns pioner, tulpaner, narcisser och hundratals scilla och vintergäck. Det är ett elände att rensa bort murgröna om man släpper den vind för våg. Det går bara att dra med handkraft och dom där luftstammarna och jordstammarna blir med åren väldigt tjocka och då får man ta till sågen istället och spaden och gräva upp ett nät av tjocka jordstammar.
Så, för allt i världen, se till att du håller efter den.
Märks det att jag inte gillar murgröna eller.....? Nämnde jag att den luktar illa också och att den drar till sig all sköns insekter på sommaren? Hmmm, ja, nu finns det ju murgröna och murgröna och alla behöver ju inte bli som ett ogräs som den jag har här hemma. Jag kan bara säga lycka till med att täcka slänten, det skall inte bli så svårt tror jag, i vilket väderstreck det än är.
[attachment=34576:Signatur.jpg]
Huggorm
12-05-2009, 20:24
I USA räknas murgröna som invasiv och är inte alls populär eftersom den slår ut den inhemska floran
Aqvakul
12-05-2009, 20:31
CITAT (Huggorm @ 12-05-2009, 21:24)

I USA räknas murgröna som invasiv och är inte alls populär eftersom den slår ut den inhemska floran
Har en känsla av att den bara är "besvärlig" i lite varmare zoner...
Huggorm
12-05-2009, 20:35
CITAT (Aqvakul @ 12-05-2009, 21:31)

Har en känsla av att den bara är "besvärlig" i lite varmare zoner...
Det tror jag med. Här i zon 3 är den inte alls farlig
Det låter som om den är utmärkt för att hålla undan ogräs! Ja, det verkar viktigt att hålla efter den, det är väl som med mycket man har i trädgården, häckar som ska klippas, gräsmatta, och så vidare. Det går nog bra så länge man inte glömmer bort den och tror att allt ordnar sig av sig själv. Tack för en givande diskussion!

Slänten sluttar mot väster, för er som undrar

Monica B, tack för ett mycket underhållande svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.