malleangel
Hej!

Mina pelargoners knoppar torkar ihop, vad är det för fel?
Hela stängeln med knoppar torkar liksom ihop, på dem. Har 6 stycken i köksfönstret och detta sker på alla förutom två .
De får bra ljus, får torka upp mellan vattningarna, får näring m.m.

Vad kan det bero på? Behöver er hjälp!
GunnellF
CITAT (malleangel @ 12-05-2009, 09:46) *
Hej!

Mina pelargoners knoppar torkar ihop, vad är det för fel?
Hela stängeln med knoppar torkar liksom ihop, på dem. Har 6 stycken i köksfönstret och detta sker på alla förutom två .
De får bra ljus, får torka upp mellan vattningarna, får näring m.m.

Vad kan det bero på? Behöver er hjälp!

Prova att ta bort knopparna, hela stjälken, tills det är varmare och soligare. Pelargoner kräver mycket sol och värme för att må bra och blomma bra. Har du soligt i ditt köksfönster?
malleangel
hej, jag har soligt i fönstret smile.gif okej får testa det! Trist för de är nyinköpta för ca 2 veckor sedan!
GunnellF
CITAT (malleangel @ 12-05-2009, 11:27) *
hej, jag har soligt i fönstret smile.gif okej får testa det! Trist för de är nyinköpta för ca 2 veckor sedan!

Ja då är det vanligt att de inte riktigt orkar blomma. De kommer från växthus med ultimata förhållanden så det blir lite skillnad. Låt plantorna växa på sig ett tag och vänta med att låta dem blomma.
Alba
Samma sak hände mig ifjol när jag köpt nya bla engelska pelargoner......alla knoppar blev bruna och torkade ihop efter 1-2 veckor.
Jag fick då veta att det har att göra med att de är kraftigt uppdrivna och sen blir det en stor omställning när de kommer hem.
Men du kan vara lugn.....det kommer nya knoppar som slår ut.
malleangel
okej tack så mycket för era svar! smile.gif
tepa
Hej

Hav tröst. Hur har det gått för dej, Malleangel ? Min första stängel med knoppar vissnade bort, precis som din. Men nu har den fått flera nya. Som du ser funkar det numera !

Hälsn Tepa
Bassam
Tack för frågan

affären ger sina växter mycket ljus och vatten, så när vi köper växter de tar mycket tid till anpassar sig till nya plats.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon