Full version: blåregn
Wilmer
wisteria

Jisses, så läckert!! Se länken. Jag har konstaterat att mina två amethyst falls förmodligen gått vidare till kompoststadiet.
Fny
gudars vad vackert.... wub.gif
stennie
Jag önskar min vill skynda sig att växa.... yes.gif nu är den ca 70 cm rtfm.gif
PeterDeleter
Fantastisk

Såg några stora rackare i Frankrike i våras men den där tar nog priset. Givetvis när jag kom hem undersökte jag möjligheten ha en själv. Verkar som det är på gränsen där jag bor och tydligen tar det 10-15 år innan dom blommar. Lär väl inte hända under mitt leverne då. ha-ha Någon som vet om det kommit nån form av hybrider på dom så det fungerar i lite högre zoner? Finns tydligen nån idag som gränsar att funka till klass 3 vad jag fått fram.
Ingrid Zon3
Så vackert och jag är toksugen. Har en södervägg som bara väntar...

Läste följande i Zetas katalog: "SENSATION FRÅN KANADABLÅREGN SOM BLOMMAR TRE GÅNGER / SOMMAR
WISTERIA FRUTESCENS ’BLUE MOON’ 4-5 M. BLÅ BLOMMOR I HÄNGANDE KLASAR FRÅN JUNI OCH FRAMÅT. PLANTERAS I VARMT SOLIGT LÄGE.
DENNA SELEKTION FRÅN KANADA ÄR HÄRDIGARE ÄN ANDRA BLÅREGN. ZON I-III(IV)
(de stora bokstäverna är Zetas, inte mina)
tepa
Hej

Jag tror att mitt blåregn, som jag planterade i somras, lever. Vi satte den mitt på gräsmattan, visste att den skulle vara soligt. Men skyddat vid södervägg ? Så nu tidigare i vår planterade jag om den vid en solig södervägg, den ser ut att ha klarat flytten, består för närvarande av två pinnar !

Hälsn Tepa
Wilmer
Jag köpte amethyst falls som skulle vara bra, det är det säkert men mina ser inte levande ut ;( Ingrid, det verkar värt att kolla upp! NU ska jag verkligen planera och plantera i optimalt läge. Peter D, de kan blomma tidigare! Har sett småplantor blomma - men det kanske krävs lite extra?
Thé
Jag har precis planterat ett wisteria chinensis 'Prolific' som ska börja blomma tidigare men ändå ha långa blomklasar (Amethyst Falls har väl kortare klasar?). Hon i affären påstod till och med att det kanske kunde komma blommor nästa år. Den som lever får se.
Wilmer
Ja, de har kortare klasar (fast mina har inte blommat, de trivs inget vidare).
Thé
På Rosenhagens plantskola i Skåne Tranås hade de Amethyst Falls i kruka på låga spaljéer, med massor av blommor på gång. Kostade 595, tror jag.
Wilmer
Jag drog upp mitt ena blåregn i går, huvudroten var inte död, men vad är chansen att den tar sig? I allafall sla jg plantera den delen i kruka hemma och pyssla så får jag se om den tar sig. crying.gif
4:an
Mitt blåregn är nu två meter högt...men jag skall trycka ut fotot härifrån och visa för mitt blåregn så att det förstår att blåregn skall blomma och inte bara vara gröna... nono.gif
Wilmer
giggle.gif Gör det, jag ska trycka ut ett foto och hålla framför rotdelen jag fick upp ur jorden i går rolleyes.gif
Myosotis
Då var det kanske tur att jag inte köpte Amethyst Falls idag, det var nära. En stor, kraftig planta för 250:-. Men om Blue Moon är tåligare kanske man skulle satsa på det. Blåregnet som vi har har aldrig blommat. Vet någon om doften är densamma oavsett sort?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon